Customer Hubs als Beste Oplossing voor Datakwaliteit

Het opschonen, bijhouden en toegankelijk houden van klantendata, de brandstof van elk CRM-systeem, is een van de grootste problemen van bedrijven. Om het probleem rond datakwaliteit op te lossen wordt vaak gegrepen naar oplossingen als datawarehouses, oplossingen voor Business Intelligence BI- of de CRM-systemen zelf. Een marktanalyse van analistenbureau Forrester schuift een opkomende groep oplossingen naar voren: customer data hubs, hoewel deze oplossingen ook nog sterk in ontwikkeling zijn.

In het rapport The Forrester Wave: Customer Hubs, Q4, 2006 heeft het Amerikaanse analistenbureau een aantal verschillende specifieke oplossingen voor het managen van de kwaliteit van klantendata op zo n 134 verschillende criteria beoordeeld. Wat opviel waren de nog erg uiteenlopende aanpakken die de verschillende leveranciers kiezen, waardoor het lastig blijft de juiste oplossing te kiezen. Customer hubs zijn in vier verschillende categorie?n onder te verdelen, afhankelijk van de achterliggende aanpak: de informatiemanagers, CRM enterprise solutions, BI of action frameworks, en trusted data sources. Forrester wijst zelf IBM s Websphere Customercenter en het platform van het in Nederland onbekende Siperian aan als leidende oplossingen met het breedste en beste aanbod aan functionaliteit. De oplossingen van het in Europa wat bekendere Initiate en Oracle-Siebel door het analistenbureau steevast zo aangeduid om de nadruk te leggen op het overgenomen CRM-hart van het Oracle-aanbod- horen ook tot de leidende oplossingen, met in het kielzog bedrijven als Visionware, Purisma, Oracle het Siebel-loze aanbod dus-, SAP en Dun Bradstreet. De analisten voegen aan de opsomming van beste leveranciers wel direct het advies aan toe vooral te investeren in een oplossing die het beste aansluit op de specifieke problemen en doelstellingen van het eigen bedrijf. Omdat de oplossingen rond customer hub s zich zo snel ontwikkelen zegt Forrester over de keuze ook dat geen enkele gok zo riskant is op dit moment. Om te vervolgen met de voor analisten gebruikelijke slag om de arm: Alleen omdat iemand tot leider is uitgeroepen hoeft dat niet te betekenen dat het ook de beste oplossing is voor een bepaald bedrijf. Het is erg belangrijk om wat van onze analyse te gebruiken en toe te passen in de eigen situatie. Ray Wang, auteur van het rapport en principal analyst bij Forrester vertelt verder dat: waar de integratie van klantendata in het verleden vooral ging om infrastructuren, gaat het nu meer over het toepassen en het toegankelijk maken voor de eindgebruikers en andere applicaties. De vraag is nu: hoe maak je het managen van datakwaliteit, red.- meer intelligent voor je CRM-systeem? Bron: www.ITcommercie.nla>