Ongekende groei maaltijd- en boodschappen bezorging in 2020

market intelligence 2020

Ongekende groei maaltijd- en boodschappenbezorging in 2020

Maaltijd- en boodschappenbezorging zijn de twee grote winnaars van de coronacrisis. In 2020 groeide de totale bezorgmarkt met 43,1 procent ten opzichte van 2019. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

De bezorging van maaltijden door foodservice groeide naar schatting van het FSIN met maar liefst 37 procent naar ruim 2,7 miljard euro in 2020. Zonder corona zou de omzetgroei van maaltijdbezorging in 2020 naar schatting rond de 14 procent zijn geweest.

In 2020 was maaltijdbezorging vanwege de coronacrisis goed voor bijna 23 procent van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken.

In 2020 nam de bezorging van boodschappen door foodretail (supermarkten en speciaalzaken) toe met naar schatting ruim 49 procent naar bijna 2,7 miljard eiro. Dat is ruim 600 miljoen meer dan oorspronkelijk ingeschat, waarmee het marktaandeel van bezorgen vanuit foodretail (inclusief wijnbezorging, taart, versboxen etc) nu op 6,1 procent ligt.

Ook nam de bestelfrequentie per klant toe. Consumenten bestellen niet alleen meer op zondagavond een maaltijd, maar ook vaker op doordeweekse (thuiswerk)dagen.

Uit de onlangs gepubliceerde Foodshopper Monitor, een jaarlijks consumentenonderzoek door het FSIN, blijkt dat vooral jongere generaties steeds vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Voor millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meestgenoemde alternatief.

De groei die nu versneld is ingezet, verdwijnt niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent FSIN.

Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen.

*De exacte marktcijfers worden eind januari bekend, waardoor percentages nog licht kunnen afwijken.

Bron: Emerce