Business Intelligence nog steeds hot….
Business Intelligence outdated? Niets is minder waar zo bewees het Heliview congres ‘Decision making by smart technologies’ dat afgelopen dinsdag in de Brabanthallen in Den Bosch werd georganiseerd.
200 Klantorganisaties luisterden naar presentaties van o.a. Rick van der Lans, Peter Jager, Frank de Nijs en Arent van ‘t Spijker. Naast het bekende geluid was er ook veel nieuws te beluisteren in Den Bosch.
Nieuwe technologieën maken heel veel meer mogelijk. Social media en, moderne, big data technologie stellen organisaties in staat veel meer waarde uit data te halen. Hoe organisaties dat moeten doen is veelal nog een uitdaging. Toepassing van de technologie is geen doel op zich zelf. Het gaat erom toegevoegde waarde voor organisaties te produceren. Of door optimalisatie van processen. Dan wel door het beter bedienen van de klant door productontwikkeling. In extremis kan data zelfs de motor achter nieuwe business concepten of –modellen zijn. Voorwaarde is wel een heldere bedrijfsvisie (al dan niet geproduceerd met intelligent gebruik van data en informatie). Belangrijk om te voorkomen dat we ongericht miljoenen stuk slaan op nieuwe technologie.
Voor de aanwezigen was het gehoorde geluid soms bekend, maar soms ook een confrontatie met zichzelf. Een ding is zeker: De rol van data en informatie bij het intelligent zaken doen is nog niet uitgespeeld. Business Intelligence leeft.
30 JANUARI 2015