3 items tagged "DataRobot"

  • Brouwer AB InBev genereert extra omzet met DataRobot AI-platform  

    Brouwer AB InBev genereert extra omzet met DataRobot AI-platform

    AB InBev, de grootste bierproducent ter wereld, heeft het AI-platform van DataRobot geselecteerd. Het bedrijf gebruikt het platform onder meer om AutoML-modellen te ontwikkelen voor haar zes belangrijkste markten, waaronder Nederland. Op basis van de consumptiecijfers leveren de modellen inzichten waarmee sales-medewerkers van AB InBev klanten kunnen adviseren welke producten zij het best kunnen inkopen om hun verkoopcijfers te verhogen. De datagedreven aanbevelingen van het DataRobot-platform leverden AB InBev substantieel extra omzet op in het eerste half jaar van 2021. 
     
    Het data science team van AB InBev had al ervaring met verschillende AI-platformen. Hierbij liepen zij echter tegen problemen aan met beperkte schaalbaarheid van de modellen en waren de nauwkeurigheid en snelheid onvoldoende. Zo kon de kwaliteit van de data niet worden gegarandeerd en konden salesmedewerkers de inzichten vaak pas na 1,5 week met klanten delen, waarbij de informatie al was verouderd. Om sneller en beter te kunnen werken en de kracht van AI breed beschikbaar te maken, koos het bedrijf voor DataRobot.  
     
    “Data science wordt doorgaans heel traditioneel benaderd. Het model moet door mensen worden gebouwd en begrijpelijk zijn, anders vertrouwt men het niet. In die zin was het inzetten van een nieuwe technologie als AutoML een uitdaging. We hebben met onze keuze voor DataRobot echt een barrière doorbroken”, stelt Renato Piai, commercial & consumer analytics director bij AB InBev. “Een verkeerde sales-aanbeveling kan bovendien op grote schaal miljoenen kosten, dus er is ook een zekere ‘fear to fail’. Het platform van DataRobot speelt hier slim op in met functies als Modelgrader, Bias & Fairness Production Monitoring en Continuous AI zodat we al snel overtuigd waren.”

    Meest waardevolle producten voorspellen

    AB InBev wist in slechts 9 weken de infrastructuur op te zetten, de benodigde data uit de regio’s samen te brengen in één data pijplijn, het platform van DataRobot te implementeren, de modellen te ontwerpen, te valideren en in productie te brengen. Dankzij de AutoML-technologie van DataRobot kan AB InBev beter voorspellen welke producten uit het uitgebreide assortiment het meest waardevol zijn voor horecagelegenheden. Hierdoor konden de sales-teams in verschillende markten betere productaanbevelingen doen, wat leidde tot een forse omzetstijging in de eerste helft van het jaar, ondanks dat horecazaken tijdens de lockdown deels gesloten waren. 
     
    Piai: “We kunnen onze business stakeholders nu heel duidelijk de concrete waarde van data science en AI laten zien. Met het DataRobot-platform leveren we inzichten waarmee productportfolio’s bij onze klanten worden geoptimaliseerd. Daarmee hebben we een forse omzetstijging gerealiseerd en hadden we qua ROI al snel een positieve case. Ik verwacht dat we als de horeca weer volledig opent en we de oplossing uitrollen naar meer markten, deze stijging op grotere schaal kunnen doorzetten. We investeren in innovatie om te investeren in de toekomst.” 
     
    “Op dit moment trainen we al sales teams in andere landen hoe ze de dashboards met inzichten kunnen gebruiken. Met DataRobot hebben we het werk wat onze data scientists jarenlang op een laptop deden naar de cloud gebracht en sneller en vrijwel oneindig schaalbaar gemaakt. Zo kijken we nu naast modellen voor aanbevelingen ook naar het inzetten van het DataRobot-platform voor promoties”, aldus Piai.    
     
    “Het is geweldig hoe AB InBev de kracht van ons platform inzet om op grote schaal en met veel impact AutoML toe te passen”, zegt Joep Gerrits, regional director Benelux bij DataRobot. “AB InBev heeft met hetzelfde team een aanzienlijk grotere bijdrage kunnen leveren aan de bedrijfsresultaten en laten zien waartoe data science en AI in staat zijn, mits je de goede mensen, processen en tools in huis hebt.”
     
    Bron: DataRobot
  • DataRobot actief in AI-initiatief World Economic Forum

    DataRobot actief in AI-initiatief World Economic Forum

    Voor rechtvaardigheid, verantwoording en transparantie van Artificial Intelligence

    DataRobot, snelgroeiende leverancier van enterprise AI, heeft zich aangesloten bij een nieuw initiatief van het World Economic Forum: 'Shaping the Future of Technology Governance: Artificial Intelligence and Machine Learning'. Met dit initiatief wil het WEF de maatschappelijke impact van AI en machine learning vergroten, met waarborging van gelijkheid, privacy, transparantie, verantwoordingsplicht en sociale impact.
     
    Het World Economic Forum brengt in dit initiatief experts samen uit de publieke en private sector om beleidskaders te ontwikkelen en te testen die de ontwikkelingen van AI en machine learning moeten versnellen en de risico's ervan moeten verkleinen. Zo houdt het initiatief zich bezig met projecten als kinderbescherming, een moderne AI-regulator en beleid rondom gezichtsherkenningstechnologie. Binnen het initiatief gaat DataRobot nauw samenwerken met onderzoekers, organisaties en andere belanghebbenden om nieuwe inzichten te creëren over hoe AI kan en moet worden gebruikt ter verbetering van de samenleving terwijl ethiek en rechtvaardigheid gewaarborgd blijven. 
     
    De samenwerking met het World Economic Forum borduurt voort op DataRobots jarenlange inspanningen op het gebied van vertrouwen, monitoring en ethiek. In 2019 vormde het een Trusted AI-team, dat wordt geleid door Ted Kwartler. Dit team richt zich op het bouwen en leveren van betrouwbare en ethische AI-systemen, en het begeleiden van klanten op dit gebied. Tot deze klanten behoren enkele van de grootste banken ter wereld, zorgverzekeraars en diverse organisaties binnen de overheid.
     
    “Naarmate machine learning en AI zich blijven ontwikkelen en de acceptatie groeit, is samenwerking tussen organisaties essentieel om verantwoording, transparantie, privacy en onpartijdigheid te garanderen”, aldus Kay Firth-Butterfield, hoofd AI & Machine Learning en lid van het uitvoerend comité van het World Economic Forum. “Dit initiatief brengt experts samen die niet alleen op zoek zijn naar de positieve impact die AI op de samenleving in het algemeen kan hebben, maar die ook het vertrouwen in de organisaties en individuen die gebruikmaken van de technologie willen waarborgen.”
     
    “We bevinden ons op een cruciaal technologisch moment in de geschiedenis om verandering te stimuleren en een meer rechtvaardige, AI-gedreven toekomst vorm te geven ten behoeve van iedereen. Als leider op het gebied van enterprise AI en machine learning is het onze verantwoordelijkheid om een ​​actieve rol te spelen om ervoor te zorgen dat AI wordt gebruikt voor de verbetering van de samenleving”, zegt Ted Kwartler, VP Trusted AI bij DataRobot. “We zijn verheugd om onze krachten te bundelen met het World Economic Forum om de middelen te mobiliseren die nodig zijn om technologie duurzamer en inclusief te maken. We zien er naar uit onze inzichten met de branche te delen en samen te werken om een ​​meer ethisch, transparant en rechtvaardig AI-ecosysteem te bouwen."
     
    Bron: DataRobot
  • DataRobot benoemt Dan Wright tot Chief Executive Officer

    DataRobot benoemt Dan Wright tot Chief Executive Officer

    Leider in enterprise AI streeft naar verdere groeiversnelling na recordjaar 

    DataRobot, leider in enterprise AI, heeft Dan Wright benoemd tot nieuwe Chief Executive Officer om de groei en adoptie van zijn enterprise AI-platform verder te versnellen. Wright was sinds januari 2020 President en Chief Operating Officer bij DataRobot en volgt medeoprichter Jeremy Achin op.
     
    "In het afgelopen jaar hebben we voortgebouwd op de basis die onze oprichter heeft gelegd en de operationele capaciteit vergroot, ons managementteam uitgebreid en meer klanten dan ooit geholpen om meerwaarde uit hun data te halen met AI,” aldus Wright. "We willen gebruik maken van het momentum en onze ambitieuze groeiplannen verder uitvoeren. Ik voel me vereerd dat ik de kans krijg om DataRobot naar het volgende hoofdstuk te leiden."
     
    Voordat hij bij DataRobot startte, was Wright COO bij AppDynamics, leider in Application Performance Management (APM). Onder zijn leiding was het bedrijf in staat de omzet 100x te verhogen en vestigde het zich als de grootste en snelgroeiende APM-leverancier. AppDynamics werd in 2017 door Cisco overgenomen voor 3,7 miljard USD, twee dagen voor de geplande beursintroductie en zette de agressieve groei als onderdeel van Cisco voort.
     
    In december 2020 kondigde DataRobot aan dat het 320 miljoen USD had opgehaald in een pre-IPO-financieringsronde onder leiding van Altimeter Capital. Door de financiering, mogelijk gemaakt door nieuwe en bestaande investeerders, waaronder T.Rowe Price, fondsen en rekeningen beheerd door BlackRock, Tiger Global, Silver Lake Waterman, B Capital Group, Glynn Capital, ClearBridge, NEA en Sapphire Ventures, wordt het bedrijf gewaardeerd op meer dan 2,8 miljard USD.
    DataRobot verwacht dat een belangrijk deel van de geambieerde groeiversnelling door tech-savvy en early adopters van technologie uit landen als Nederland gerealiseerd kan worden. Recentelijk opende DataRobot daarom een kantoor in Amsterdam. De Gemeente Den Haag en de Nierstichting tekenden als eersten in Nederland voor het platform van DataRobot. 
     
    "Ik heb meer dan een jaar geleden veel energie gestoken in het werven van Dan voor DataRobot met als doel hem uiteindelijk de leiding over het bedrijf te laten overnemen. Waar nodig blijf ik betrokken om Dan en de rest van het DataRobot-team te ondersteunen om een iconisch bedrijf op te bouwen,” zegt Jeremy Achin, mede-oprichter van DataRobot.
     
    "Sinds ik betrokken ben geweest bij het helpen bestrijden van Covid-19, heb ik een beter begrip gekregen van de problemen van ons land en de bedreigingen die er zijn voor de veiligheid. Het helpen voorkomen van toekomstige pandemieën en het leveren van een grote bijdrage aan alle aspecten van nationale veiligheid, is mijn echte passie geworden”, licht Achin toe. “Ik wil mijn hart volgen en meer tijd hieraan besteden. Ik wil alle geweldige mensen bedanken die hebben bijgedragen aan het opbouwen van DataRobot tot wat het nu is - het bedrijf zou niets zijn zonder hun bloed, zweet en tranen."

    Over DataRobot

    DataRobot is de marktleider op het gebied van enterprise AI en levert wereldwijd AI-technologie en ondersteunende diensten waarmee organisaties met slimme inzichten een voorsprong krijgen op hun concurrentie. Het enterprise AI-platform van DataRobot democratiseert data science met end-to-end automatisering voor het bouwen, implementeren en beheren van machine learning-modellen. Het platform creëert meerwaarde door AI op schaal te leveren en continu de prestaties te optimaliseren. De bewezen combinatie van geavanceerde software en AI-implementatie, training en ondersteunende diensten stelt elke organisatie in staat - ongeacht de grootte of branche - om betere resultaten te behalen met AI.
     
    Bron: DataRobot

EasyTagCloud v2.8