2 items tagged "digitale transformatie"

  • Hoe zorg je voor succesvolle digitalisering als B2B bedrijf?

    Hoe zorg je voor succesvolle digitalisering als B2B bedrijf?

    Binnen B2C is digitaal de gewoonste zaak van de wereld, voor B2B geldt dat minder. Veel bedrijven tonen naar de buitenwereld een digitaal gezicht. Bestaande ERP-systemen laten zich echter moeilijk koppelen met leveranciers die andere systemen gebruiken, of zij die nog helemaal geen B2B gebruiken.

    Nederlandse bedrijven kampen met een bestaande IT-infrastructuur die nieuwe e-commerce ontwikkelingen tegenhoudt vanwege onbegrip en tegenwerking. Het management stelt wel een budget beschikbaar, maar hoe is dat nuttig te besteden?

    B2B-digitalisering: waarde toevoegen

    Een meerderheid van de werknemers blijft liever ´werken zoals vroeger´. Telefonisch, op bezoek bij klanten, zelfs de fax is nog niet overal naar het museum verbannen. Bovendien kan ver doorgevoerde afhankelijkheid van ERP een remmende voorsprong opleveren. Grote bedrijven gebruiken vaak een ERP systeem dat niet altijd aansluit op wat hun klanten gebruiken. Partners, leveranciers en klanten zien ook lang niet altijd vanzelf de toegevoegde waarde van B2B-digitalisering, waardoor ERP eerder een remmende voorsprong is dan een goede basis voor B2B.

    Digitale omzetgroei: twee modellen

    Er zijn in principe twee modellen om te beginnen met een digitale transformatie: van binnenuit of iets opbouwen volledig naast de bestaande organisatie. Er zijn bedrijven die deze laatste strategische keuze maken om snelheid te bereiken. Op die manier is de Pacombi Group bijvoorbeeld van 2% naar 63% digitale omzet gegroeid. 

    Een nieuwe digitale tak oprichten binnen het bedrijf kan lonen. Als je dat goed aanpakt, is het niet concurreren met jezelf. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een corporate start-up of nieuwe digitale afdelingen ofprojectteams oprichten die nieuwe diensten ontwikkelen.

    Een tweede model is om de digitalisering volledig te integreren in alle haarvaten van de organisatie. Er zijn dan veel details om in de gaten te houden. Alle bedrijfsonderdelen moeten dan tegelijkertijd mee, zodat een centrale IT-afdeling vaak een bepalende rol speelt. Alle applicaties moeten tegelijkertijd worden aangepast, het IT-landschap gaat volledig op de schop. De nieuwe architectuur moet worden getest. Kortom: dit gaat ten koste van de snelheid, zeker bij multinationale bedrijven, en er is een enorm budget nodig om alles goed werkend te krijgen. 

    Outsourcen-insourcen

    Zonder ervaring in digitale transformatie is een externe partij onvermijdelijk. Houd de regie echter altijd in eigen handen. Creëer een proeftuin met een focus op digitaal georiënteerde klanten, waarvan je de resultaten later kunt uitrollen bij klanten en interne afdelingen die er nu nog niet aan toe zijn. 

    Laat interne medewerkers daarna zo snel mogelijk opleiden binnen het team, zodat je zelf het stuur kunt overnemen, want je kunt niet blijven hangen op een externe partij. Uiteindelijk moet je specifieke rollen creëren binnen de eigen organisatie. Denk aan operations, conversie-optimalisatie en een solutions architect.

    Spoedcursus digital voor management

    Investeren in digitale transformatie kost natuurlijk altijd geld voordat de baten binnenlopen. En digitale transformatie is echt niet alleen een kwestie van nieuwe software installeren. Processen en operationele modellen moeten ook mee veranderen. Deze visie moet je duidelijk uitdragen met een goed en consistent verhaal. Dit kost tijd, en dus FTE’s. 

    Dus, neem de board mee buiten hun eigen wereld, zodat ze snappen waar digital commerce om draait. Laat simulaties zien van nieuwe werkwijzen en toon tastbare resultaten. Bereken de omzetverhoging die mogelijk is. 

    In het ideale geval staat het management achter het e-commerceproject en draagt het ook uit hoe belangrijk het is binnen de gehele organisatie. Digitale transformatie begint vaak klein, of in een bepaald deel van het bedrijf. Een voorbeeld van een succesvolle transformatie, inclusief virtual reality-opleidingen voor training van personeel, is uitgevoerd bij Perfetti van Melle. Na dit succesvolle project zagook de board in dat dergelijke transformaties bij andere bedrijfsonderdelen mogelijk zijn. Een ander voorbeeld is Postillion, dat reserveringen van events laat doen door een AI-bot. Nu blijkt dat die een veel hogere conversie opleveren, kijkt Postillion hoe het een dergelijk systeem kan invoeren in de rest van het bedrijf.

    Begin klein, laat successen zien 

    Een transformatiemanager moet accepteren dat niet iedereen in hetzelfde tempo meegaat. Je kunt als een evangelist in de woestijn blijven staan, maar het is ook nuttig om mensen van buiten te halen om je plannen te verkopen. Organiseer bijvoorbeeld inspiratiesessies met experts uit het veld. Maak onderscheid tussen mensen die niet mee willen en zij die niet mee kunnen.

    Digital commerce sexy maken

    Zorg ervoor dat het digitale team leuk is, maak het een beloning om daarvan deel uit te maken en vier successen met de hele organisatie. Vertaal digital naar ieder niveau binnen de organisatie. Laat benchmarks zien, toon klanttevredenheid, groei van de longtail omzet, of andere resultaten en gebruik bijvoorbeeld gamification om collega’s te stimuleren hun doelen te bereiken.

    Degenen die verantwoordelijk zijn voor digitale projecten dienen bovendien voldoende macht en autoriteit binnen de organisatie te krijgen. Het helpt al om het te benoemen als ‘digitale transformatie’ in plaats van het iets te smalle ‘e-commerce’. Want ze gaan silo’s doorbreken en andere disciplines bedreigen. Daarom moet het ´sexy en aantrekkelijk´ zijn om voor het digitale transformatieproject te werken. 

    Vind ambassadeurs per afdeling en geef workshops om mensen uit hun comfortzone te trekken. Een gelikte presentatie in de boardroom is goed voor het budget, maar pas daarna begint het. Zelfs met een prachtig budget kun je beter beginnen met kleine experimenten, waarin je continu resultaten kunt delen en verworven inzichten verwerken. 

    Kansen creëren

    Want er zijn ook kansen: in de groothandel kan een distributietak zich afsplitsen en sneller leveren, bijvoorbeeld ook voor andere opdrachtgevers. Consumenten, maar dus ook inkoopmanagers, zijn inmiddels gewend dat hun bestelling de volgende dag voor de deur staat en wie dat voor elkaar krijgt, bouwt een klantvriendelijk profiel op. Ook B2B-klanten willen midden in de nacht bestellen, of op zondagochtend. Er is niet één klantprofiel meer. Een omnichannel-benadering is noodzakelijk. Tot slot: zet feiten en cijfers op een rij voor aandeelhouders en bestuur, zodat ze zien wat de voordelen zijn voor de organisatie.

    Auteur: Kees de Koning

    Bron: Emerce

  • Transformeren doe je als complete organisatie, niet alleen digitaal

    Transformeren doe je als gehele organisatie, niet alleen digitaal

    ‘Transform or die’, klinkt het tegenwoordig. Maar slechts een klein deel, vijf procent, van de digitale transformaties slaagt. De reden: het doel van de verandering is niet duidelijk. Dat is te ondervangen door jezelf gestructueerd vragen te stellen.

    Ergens willekeurig beginnen, leidt vaak tot teleurstelling. Daarom moet je eerst begrijpen waar je vandaag staat. Pas daarna richt je je op langetermijndoelen die je wilt bereiken. Daarbij niet alleen gericht op technologie en infrastructuur, want organisatorische ondersteuning, processen, cultuur en huidige klantactiviteiten zijn net zo belangrijk. Anders gezegd wil je weten wat je mate van digitale volwassenheid is. Dat kan om te beginnen door te kijken hoe ondersteunend je organisatie is als het gaat om digitale strategie, het managen en uitvoeren van de plannen. Hoe werken teams samen en zijn die processen opgelijnd?

    Brandstof

    De belangrijkste reden dat digitale transformaties mislukken, is omdat organisaties niet duidelijk zijn over wat het voor hen en hun werknemers betekent. Dat geeft al aan dat cultuurverandering een van de grootste hindernissen is. Hoe staat je organisatie tegenover innovatie en verandering en hoe wordt het ondersteund? Dat werknemers de mogelijkheid krijgen om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn in de nieuwe realiteit wordt daarbij nog te vaak over het hoofd gezien.

    Natuurlijk kan geen transformatie worden voltooid zonder de juiste technologie om dit te ondersteunen. Die vormt immers de basis van je digitale onderneming. Kijk daarbij goed met welke huidige systemen er wordt gewerkt en hoe die je zullen helpen om beter te presteren, processen te automatiseren en uiteindelijk je klantervaring te optimaliseren. Net als de mate waarin IT-infrastructuur en de bedrijfsprocessen je doelen ondersteunen. Waarbij je er eveneens achter wil komen welke data je al beschikbaar hebt. Dat is ongetwijfeld meer dan je denkt en belangrijke brandstof voor je organisatie. Niet in de laatste plaats om goed op klantervaringen in te kunnen spelen. Breng dus ook in kaart hoe je klanten momenteel bij je processen betrekt. Plus welke kanalen je gebruikt om je marketingactiviteiten beter te laten presteren.

    Oogsten

    Dit lijkt al met al wellicht extra werk, maar zorgt er juist voor dat je voorbereid bent op dure implementaties en tijdrovende processen. Je hoeft ook niet altijd groot te beginnen. Zet eerst kleine stapjes, bewijs wat werkt en bouw daarop voort. Daarmee stel je prioriteiten. En weet je waar je moet beginnen om de resultaten vanaf dag één te kunnen oogsten. Wel zo prettig voor de toekomst.

    Auteur: Vera Engelbertink

    Bron: Emerce

EasyTagCloud v2.8