4 items tagged "Smart Technologies"

  • Business Intelligence nog steeds hot….

    Business Intelligence outdated? Niets is minder waar zo bewees het Heliview congres ‘Decision making by smart technologies’ dat afgelopen dinsdag in de Brabanthallen in Den Bosch werd georganiseerd.

    200 Klantorganisaties luisterden naar presentaties van o.a. Rick van der Lans, Peter Jager, Frank de Nijs en Arent van ‘t Spijker. Naast het bekende geluid was er ook veel nieuws te beluisteren in Den Bosch.

    Nieuwe technologieën maken heel veel meer mogelijk. Social media en, moderne, big data technologie stellen organisaties in staat veel meer waarde uit data te halen. Hoe organisaties dat moeten doen is veelal nog een uitdaging. Toepassing van de technologie is geen doel op zich zelf. Het gaat erom toegevoegde waarde voor organisaties te produceren. Of door optimalisatie van processen. Dan wel door het beter bedienen van de klant door productontwikkeling. In extremis kan data zelfs de motor achter nieuwe business concepten of –modellen zijn. Voorwaarde is wel een heldere bedrijfsvisie (al dan niet geproduceerd met intelligent gebruik van data en informatie). Belangrijk om te voorkomen dat we ongericht miljoenen stuk slaan op nieuwe technologie.

    Voor de aanwezigen was het gehoorde geluid soms bekend, maar soms ook een confrontatie met zichzelf. Een ding is zeker: De rol van data en informatie bij het intelligent zaken doen is nog niet uitgespeeld. Business Intelligence leeft.

    30 JANUARI 2015

  • Eerste 5G testfrequentie Eindhoven in gebruik

    Eerste 5G testfrequentie Eindhoven in gebruik

    VodafoneZiggo stelt zijn 3,5GHz testfrequentie voor 5G beschikbaar aan de gemeente Eindhoven voor experimenten. De gemeente, VodafoneZiggo en netwerkpartner Ericsson hebben dit vastgelegd in een intentieverklaring.

    VodafoneZiggo benut 5G testfrequenties in Groningen en Utrecht, maar die in Eindhoven was tot nu toe nog niet gebruikt.

    Centrale vraag van de samenwerking is: hoe kun je maatschappelijke uitdagingen in steden (zoals stijgende zorgbehoeftes of verkeersproblemen) oplossen met behulp van nieuwe technologieën?

    Een concreet project in voorbereiding is Connected Ambulances, een samenwerking van VodafoneZiggo en Ericsson met Philips, GGD ambulancedienst en het Catharina Ziekenhuis in de regio. Inzet is om met supersnelle 5G-verbindingen al tijdens de rit van een ambulance ‘hulp op afstand’ te bieden bij de diagnose en voorbereiding op een behandeling.

    Op de High Tech Campus Eindhoven komt een 5G-lab waar bedrijven, studenten en wetenschappers nieuwe 5G-toepassingen en prototypes kunnen testen en onderwerpen aan een praktijkproef. Hierbij zal LUMO Labs, de in Eindhoven gevestigde ‘vroege fase’ investeerder en accelerator, als partner een aanjagende rol hebben.

    In het Philips Stadion van PSV zullen mogelijkheden worden onderzocht om met 5G 360-graden camera’s de verrichtingen van de voetballers te laten zien vanuit een zelfgekozen blikveld. En voor de Eindhovense poptempel Effenaar zijn plannen om een popconcert of event ook virtueel ‘live’ bij te wonen.

    De ondertekening van de 5G-intentieverklaring vond plaats op de High Tech Campus in Eindhoven tijdens het werkbezoek van de Europese Commissie, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en 70 afgevaardigden van Europese steden. Deze vertegenwoordigers zagen hoe de 5G verbintenis tussen de gemeente Eindhoven, VodafoneZiggo en Ericsson werd gesymboliseerd door een virtuele ontmoeting van de algemeen directeuren Edwin van der Sar van Ajax en Toon Gerbrands van PSV. Vanuit Amsterdam was Van der Sar als hologram in Eindhoven aanwezig om zijn opponent succes te wensen voor het topduel Ajax-PSV dat gisteren gespeeld werd. Daarbij onderstreepten zij het belang van nieuwe technologie in relatie tot de voetbalfans.

    Als u meer wil weten over 5G technologie en de mogelijke kansen die het bedrijven zal bieden, lees dan dit artikel.

    Bron: Emerce

  • Technologie kan Nederlandse zorgsector naar hoger niveau tillen

    De Nederlandse zorgmarkt staat vanuit verschillende invalshoeken steeds meer onder druk. Bijvoorbeeld door de vergrijzing, waardoor zorgkosten alleen maar meer zullen toenemen de komende jaren, of door de groeiende noodzaak in de markt om zorg efficiënter te organiseren. Volgens een nieuwe whitepaper van ICT dienstverlener Centric kan technologie een belangrijke rol spelen in het oplossen van deze en de soms nog grotere vraagstukken van vandaag en van de toekomst.

    De afgelopen jaren heeft de zorgmarkt, zoals zoveel andere sectoren, te maken gekregen met enorme veranderingen, waardoor vanuit de overheid, patiënten en overige stakeholders de druk op de sector om zorgprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten enorm is toegenomen. Om te beginnen worden mensen in ons land steeds ouder. Zo hebben pasgeboren Nederlandse meisjes anno 2016 een levensverwachting van 83,3 jaar tegenover 79,9 bij pasgeboren jongetjes. Ter vergelijking, zo’n tien jaar geleden, in 2003, lagen de verwachtingen respectievelijk nog maar op 80,9 en 76,3. Het gevolg van de steeds ouder wordende bevolking is dat het aantal te verzorgen mensen groeit, terwijl ook de levenstandaard van mensen alsmaar blijft stijgen. Als gevolg van deze ontwikkelingen nemen de verwachtingen die mensen hebben ten aanzien van zorg toe.

    Méér met minder
    Tegelijkertijd groeien de beschikbare zorgbudgetten niet mee met de toenemende kosten in de zorg, wat een relatieve afname van de beschikbare middelen betekent. Met andere woorden: er moet, met de participatiesamenleving als overkoepelend doel, méér met minder gedaan worden. En hoewel er een toenemende focus vanuit de sector ligt op het realiseren van meer vitaliteit en op een betere preventie van de zorgbehoefte zal dit voor de toekomst niet afdoende zijn om een duurzaam Nederlands zorgsysteem in stand te kunnen houden.

    Technologie kan Nederlandse zorgsector naar hoger niveau tillen

    Een van de oplossingsrichtingen om de zorgsector op grote schaal hierin te ondersteunen zal de komende jaren liggen op het gebied van technologie, blijkt uit onderzoek van IT dienstverlener Centric. “Zeker nu we op een kruispunt staan waar meerdere trends samenkomen en elkaar versterken. Apparaten en software kunnen meer en worden slimmer en goedkoper”, vertelt Robin Lammerts, Programma manager Cure bij Centric en betrokken bij het onderzoek. Lammerts geeft diverse voorbeelden hoe technologie een boost kan geven aan de zorgsector.

    Zo kunnen bijvoorbeeld diverse eHealth oplossingen op afstand de zorg verbeteren en kunnen artsen door het verzamelen en combineren van patiëntengegevens de patiënt beter monitoren en beter beargumenteerde besluiten nemen over de behandeling van de patiënt. Verder kan technologie een hoop betekenen op het gebied van preventie. Door het gebruik van slimme apps kunnen consumenten en patiënten zelf de mate van hun eigen gezondheid in de gaten houden, en idealiter de kans dat ze ziek worden verkleinen. Ten slotte zijn er tal van technologische ontwikkelingen en innovaties die de kwaliteit van zorg kunnen verbeteren, zoals bijvoorbeeld door het gebruik van zorgrobots.

    Steeds meer zorgstartups
    De groeiende rol van technologie in de zorgmarkt is terug te zien in de opkomst van steeds meer startups binnen de sector. Volgens onderzoek van KPMG en venture capitalist Volta Ventures telt ons land tegenwoordig zo’n 60 startups met een focus op de zorgmarkt. De huidige startups in ons land houden zich met name bezig met telemedicine, waarbij telecommunicatie en informatietechnologie worden ingezet om op afstand klinische zorg te kunnen bieden. Daarnaast richt een groot aantal startups zich op tools voor zelfmanagement, waarbij patiënten op eigen initiatief en gelegenheid diagnose en behandeling in gang kunnen zetten. De belangrijkste broedplaatsen voor deze zogeheten ZorgTech-bedrijven zijn Amsterdam, Nijmegen en Delft.

    Ondanks de positieve impact die nieuwe ZorgTech kan hebben vormt technologie niet per definitie dé oplossing voor de uitdagingen waarmee de sector kampt. Zorg blijft in de eerste plaats altijd een interactie tussen mensen; bijvoorbeeld tussen specialisten, huisartsen of verpleegkundigen met patiënten, cliënten of burgers. Technologie speelt hierbij in principe een ondersteunende rol, zegt Lammerts, die wel benadrukt dat indien aan bepaalde randvoorwaarden wordt voldaan er kansen liggen om technologie en zorg effectief te combineren, mits goed gemanaged, veilig én gevalideerd.

    Patienten-en-professionals-verwachten-meer-van-de-zorg

     

    Een van die bepalende voorwaarden is volgens het onderzoek het concept van ketensamenwerking. “Te denken valt aan afspraken over het goed inrichten van zorgprocessen en het toepassen van standaarden in elektronische patiëntendossiers (EPD’s). Want standaarden zijn noodzakelijk om de zorg betaalbaar te houden. Die maken dat gegevensuitwisseling over patiënten op grote schaal mogelijk wordt. Over de traditionele muren heen. Zo versterken die standaarden op hun beurt de samenwerking tussen afdelingen, instanties én tussen sectoren. Daar heeft iedereen baat bij, en bovenal: de patiënt”, zo concluderen de onderzoekers.

    Complexiteit zorgketen
    Een van de uitdagingen die hierbij komt kijken is de toenemende complexiteit van de zorgketen. “De cure, de care, verzekeraars, gemeenten, woningbouwcorporaties: de zorgketen wordt langer en langer”, zegt Lammerts. Daarbovenop komt dat deze organisaties doorgaans gebruik maken van hun eigen systemen, platformen en databronnen. Een manier om dat op te lossen is door het ontsluiten van grote hoeveelheden data (big data) die binnen de gehele keten ligt opgesloten. “Big data is een ICT-trend die tijd, geld én energie kan besparen. Op de juiste manier ingezet hebben zorgorganisaties met big data of liever gezegd medical intelligence, een krachtig instrument in handen om vanuit verschillende bronnen data te signaleren, te detecteren en te analyseren”, aldus Lammerts.

    Met de komst van nieuwe analysetechnieken kan iedere organisatie tegenwoordig kosteneffectief enorme hoeveelheden data analyseren. “De analyses, simulaties en voorspellende modellen worden steeds geavanceerder en de mogelijkheden groeien mee. Met als resultaat dat een zorgverlener veel sneller, veel gerichter kan informeren en tot de kern kan komen”, vertelt Lammerts. Voorbeelden van concrete voordelen zijn het tegengaan van verspilling, het (efficiënter) vergelijken van complexe cases, of bijvoorbeeld het herkennen van patronen (waarmee de kwaliteit van dienstverlening verhoogd kan worden). Een goede analyse maakt het voor zorgpartijen bovendien mogelijk om “niet alleen achteruit te kijken, maar ook juist om vooruit te blikken.”

    In-3-stappen-werken-we-naar-het-waarmaken-van-verwachtingen

    Een ander voordeel dat technologie kan opleveren, is het gebruik van gedeelde standaarden. “Interoperabiliteit én contextueel informeren zijn volgens ons de toegang tot betere zorg, het gebruik van standaarden in EPD’s dé sleutel”, geeft Lammerts aan. “Met steeds meer gestandaardiseerde EPD’s ontstaat een volgende mogelijkheid: op een veilige manier informatie delen, zónder de privacy van de patiënt aan te tasten”, vervolgt Lammerts. En hier geldt: hoe beter gestandaardiseerde EPD’s aansluiten op de praktijk, hoe groter de kans dat ze brede aansluiting vinden in de sector.

    Verder kan in dat kader de opkomst van blockchaintechnologie – een democratisch systeem voor het veilig delen van data – enorme kansen bieden. De inzet van blockchain kan het realiseren van de voordelen van technologie versnellen. Lammerts: “Signalering en escalatie is een goed voorbeeld van de mogelijkheden van blockchaintechnologie: zonder dat alle data in één bak hoeven, kunnen gegevens – voorzien van ‘privacy by default’ – met elkaar gedeeld worden. Ook tussen de verschillende zorgaanbieders en zelfs ook met zorgverzekeraars, mits vooraf afgekaderd en met toestemming van de patiënt.”

    Internet of Things

    Een andere technologie die een belangrijke rol speelt in de succesvolle toepassing van technologie is Internet of Things (IoT), leggen de auteurs van het Centric rapport uit. Zo worden losse sensoren bijvoorbeeld steeds kleiner, goedkoper en slimmer. Ze kunnen over langere afstanden communiceren en met minder batterijkracht data versturen. Dat maakt het mogelijk fijnmazige netwerken aan te leggen die inzicht geven in het gedrag en de gezondheid van mensen. Zeker als dit wordt gecombineerd met data uit de wearables van patiënten. “Voor zorgaanbieders biedt dit kansen”, stellen de onderzoekers, die een voorbeeld geven: “Patiënten hoeven zo, ondanks lage personele bezettingen, nooit meer onopgemerkt lang te dwalen, te vervuilen of het gevoel te hebben dat er niemand is die een oogje in het zeil houdt. Sensoren verzamelen data over toiletbezoek, slaaptijden, eetpatronen, loopsnelheid of hartslag. Door deze signalen te combineren, te analyseren én bij afwijkingen in het gedrag vroegtijdig te alarmeren, is een zorgprofessional op tijd gewaarschuwd. En kunnen onnodige escalaties voorkomen worden.”

    De onderzoekers geven een ander voorbeeld: met een ‘lab on a chip’ – waarbij een chip bij de patiënt wordt ingebracht – is bloedwaarde meten slechts nog een kwestie van scannen. “De zorgprofessional doet vervolgens het echte werk: de gegevens beoordelen, de eigen kennis en intuïtie aanwenden en de juiste zorg verlenen.” Ten slotte noemen de onderzoekers nog enkele belangrijke kernvoorwaarden voor zorginstanties om te profiteren van het aanwezige techpotentieel, zoals bijvoorbeeld het gebruik van de kracht van de cloud, het bestrijden van cybercrime, en het implementeren van een heldere digitale strategie, waarbij de wensen van de klant centraal staan.

    We-zien-daarbij-3-kernwaarden

    Om technologie volledig tot wasdom te laten komen, moeten alle vier de belangrijkste stakeholders (technologie, patiënten, zorginstanties en medewerkers) goed voorbereid zijn. Lammerts geeft aan dat consumenten in elk geval positief tegenover de technologische vooruitgang staan. Sterker nog, “…als (zorg)consument zal men steeds vaker van zorginstanties verwachten dat zij - data kant en klaar en inzichtelijk hebben en goed benaderbaar zijn via een veilig gebruiksvriendelijk online platform.” Verder kijken consumenten niet meer op van het delen van gegevens via platformen. Als voorbeeld noemt Lammerts de massale adoptie van sociale media: “De patiënt van de toekomst is gewend informatie via online platformen te delen en heeft vertrouwen in technologie.”

    Zijn zorginstellingen er klaar voor?
    Ook steeds meer zorgprofessionals omarmen technologie en zien de meerwaarde daarvan voor hun praktijk én patiënten of cliënten (uit: Nictiz, eHealth-monitor), stellen de onderzoekers: “Heel concreet is dat terug te zien aan het toegenomen aantal inschrijvingen aan opleidingen zoals Medische Informatica en Klinische informatica.” De technologie is er, stellen de onderzoekers, maar de uitdaging ligt uiteindelijk in wat zorginstellingen besluiten: “Patiënten en zorgverleners staan er open voor – maar in hoeverre zijn zorginstanties in staat om hun werkprocessen aan te passen op de groeiende inzet van nieuwe technologie?”

    Want dat de transitie wel wat zal vragen van zorgaanbieders en hun leveranciers is evident. “Bijvoorbeeld om kritisch te kijken naar de manier waarop zorginstanties hun zorgprocessen nu hebben ingericht, naar de processen tussen zorgaanbieders onderling, maar ook naar zaken als cultuurverandering, nieuwe manieren van werken en een focus op meer innovatie.”

    Slagen zorgaanbieders daarin, dan kunnen zij volgens Lammerts grote stappen zetten. Bijvoorbeeld naar ‘contextueel zorg verlenen’, waarbij de patiënt – of cliënt, of burger – bepaalt waar, wanneer en in welke vorm hij zijn zorg krijgt. De verschillende specialisten, zorgverleners en andere zorggerelateerde instanties zoals gemeenten, maar ook zorgverzekeraars komen letterlijk of figuurlijk (online) naar hem toe. “Zo komt het ideaal van ‘the patiënt will see you now’ (naar het boek van Eric Topol) wel heel dichtbij”, sluit Lammerts af.

    Consultancy.nl, 3 oktober 2016

  • What are smart cities and what to expect from them?

    What are smart cities and what to expect from them?

    At B2B International, the latest innovations and emerging ‘megatrends’ shaping industries and markets are an important topic.

    So, for every month in 2019 they decided to delve a little deeper into each of these trends and produce a mini-guide looking at what it is, how big it will be and the opportunity it presents for b2b companies.

    This month’s topic is smart cities. Enjoy!

    What is it?

    Smart cities are urban areas that use information and communication technologies to increase operational efficiency, optimise the use of limited resources, share information with the public and improve the quality of public services and citizen welfare.

    How big will it be?

    By the year 2050, over half the world’s population will be living in cities (Source: IEC). This rapid urbanisation creates the need for smarter living as it becomes more difficult to supply these growing populations with resources such as safe food, clean water and sufficient energy.

    Urbanisation is prominent in Asia where 17 of the world’s 31 megacities are located, but equally as critical in Europe, where municipalities are striving towards meeting the climate goals.

    What’s the opportunity?

    Examples of the many current and likely future disruptive innovations are:

    Internet of things (IoT): This technology is key to the development of smart cities, as it enables a more connected and efficient infrastructure, such as smart energy meters in residential and commercial buildings, smart streetlights which automatically brighten with people in the area, parking sensors that indicate the nearest available parking spots, etc.

    The IoT also has the potential to help with traffic management. Cities are well-known for traffic congestion and as populations grow, the problem will undoubtedly escalate. Smart city devices, connected by technologies such as the IoT and 5G networks, will be able to monitor traffic flow levels and respond accordingly by adjusting traffic light sequences and lane prioritisation.

    5G wireless technologies: 5G advancements, which are already underway in various locations around the world, are expected to accelerate smart city benefits due to the powerful combination of improved connectivity speed, responsiveness and reach in locations previously unprecedented.

    Robotics: Automation is a growing trend behind smart city implementation and improvements. Combined with IoT, robots are being explored and trialled for automating the likes of city waste management, as well as addressing infrastructure problems such as potholes, leaking water pipes, faulty street lights, etc.

    Conclusion

    The need for smart cities will become much greater in the coming years as a way of addressing the challenges that come with growing urbanisation.

    Larger populations bring specific issues that smart cities will need to overcome, such as traffic management, waste management and healthcare management.

    All this will put greater strain on energy use, and therefore smart cities will also need to make full use of smart energy grids which automatically monitor and optimise city-wide energy consumption to ensure a steady and efficient distribution of power.

    The development of smart cities will also greatly increase demand for new technologies across a wide range of industries, presenting a massive opportunity for b2b technology and manufacturing brands to capitalise and win more business.

    Source: B2B International

EasyTagCloud v2.8