3 items tagged "nederland"

  • Krimp Nederlandse TV markt houdt aan in eerste maanden van 2020

    Krimp Nederlandse TV markt houdt aan in eerste maanden van 2020

    De Nederlandse televisiemarkt blijft krimpen. Het totale aantal abonnees daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met 24.000, ofwel 0,6 procent op jaarbasis tot 7,35 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

    De stopzetting van analoge tv-diensten door Ziggo en een groeiend aantal zogenoemde ‘cord nevers’, ongeïnteresseerd in een traditioneel tv-abonnement, zal leiden tot minder abonnees, voorspelt Telecompaper. De omzet zal misschien nog enigszins stijgen, doordat prijsverhogingen en inflatiecorrecties de omzetdaling door het lagere aantal abonnees compenseert.

    De KPN Groep verloor de meeste abonnees in het eerste kwartaal van 2020: 18.000. Het gaat om het vierde opeenvolgende kwartaal van daling in het aantal tv-abonnees voor de aanbieder.

    Vooral videodiensten via DSL lieten voor het eerst een daling zien in het aantal abonnees, naast een verdere daling voor kabel, satelliet en DTT (ether-tv). Mogelijk is dit te wijten aan de geleidelijke stopzetting van het goedkope merk Telfort door KPN en de migratie van consumenten naar tv via glasvezelnetwerken.

    Ook de belangrijkste concurrent Ziggo verloor trouwens klanten, maar in een lager tempo. Ziggo hield zijn marktaandeel het afgelopen jaar stabiel op ruim 52 procent.

    Canal Digitaal, onlangs overgenomen door Canal Plus, blijft nummer 3 in de Nederlandse tv-markt met een stabiel aandeel van iets meer dan 4 procent.

    Het marktonderzoeksbureau uit Houten verwacht een verdere daling over het hele jaar 2020 als gevolg van de stopzetting van analoge kabeldiensten.

    Bron: Emerce

  • Nederland gezakt op lijst digitale economieën

    Nederland is twee plaatsen gezakt op de ranglijst van digitale economieën. De lijst is opgesteld door het World Economic Forum en in de evaluatie schrijft het dat Nederland ondanks de daling op de ranglijst nog altijd "een van de landen is die het beste gebruik maak van digitale technologieën om zowel economische als sociale doelen te bereiken."

    Nederland is vooral gedaald wegens dure mobiele abonnementen en hoge kosten voor breedbandinternet. Daarnaast lijkt Nederland niet genoeg te investeren in de ontwikkeling van de digitale economie om het vlugge ontwikkelingstempo van andere landen bij te kunnen houden. Vooral op het gebied van ondernemingen, innovatie en infrastructuur liggen investeringen achter op de rest.

    Tegelijk staat Nederland op een aantal plaatsen er nog altijd goed voor. Zo behoort de bevolking nog altijd tot een van de meest welingelichte van de wereld als het op technologie aankomt. Daarnaast maken zowel de regering als bedrijven daar goed gebruik van. Vergeleken met landen met een hoger BNP doet Nederland het ook goed.

    118628 a1e62838 

    De lijst wordt samengesteld aan de hand van onder meer aanwezige voorzieningen, kosten en sociale en economische gevolgen van de ICT-sector in een land. Belangrijk is ook de manier waarop daarvan gebruik gemaakt wordt door de overheid, ondernemingen en door eindgebruikers. Nederland is op de lijst gedaald van de vierde naar de zesde plaats en ingehaald door Noorwegen en de Verenigde Staten. Hieronder de volledige top tien.

    Bron: Techzine.nl

     

  • Nederlanders vinden data in hun dagelijks werk essentiëler dan andere Europeanen  

    Nederlanders vinden data in hun dagelijks werk essentiëler dan andere Europeanen

    Drie kwart van Nederlanders geeft aan data essentieel te vinden bij hun dagelijks werk. Hierin loopt Nederland voorop op landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Dit blijkt uit onderzoek van Dataiku, specialist in everyday AI. Het onderzoek geeft aan dat ook bedrijfsgrootte invloed heeft op het belang van data en dat mensen vaak onderschatten welke impact AI heeft op hun werk.
     
    Van de Nederlandse respondenten ziet 74 procent data als onmisbaar in hun dagelijks werk. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk is dit respectievelijk 64, 62 en 58 procent. Slechts 7 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan data als niet essentieel te ervaren in hun dagelijks werk. Dit tegenover 17, 13 en 15 procent respectievelijk voor het VK, Duitsland en Frankrijk.

    Bedrijfsgrootte

    Bedrijfsgrootte blijkt een belangrijke rol te spelen in het belang van data. Bij bedrijven met tussen de 50 en 500 medewerkers wordt data door 86 procent als essentieel ervaren voor het dagelijks werk. Bij grotere bedrijven daalt dit naar 77 procent en bij kleinere bedrijven geeft 68 procent aan het gebruik van data als essentieel te zien voor hun dagelijks werk.
     
    Jurriaan Krielaart, Sales Director bij Dataiku: “Met name de middelgrote bedrijven zien dus vaker de meerwaarde in het gebruik van data. De realiteit is echter dat data van cruciaal belang is voor bedrijven van alle groottes en zeer waardevol kan zijn, zelfs wanneer het op kleinere schaal wordt uitgevoerd. Of een bedrijf nu 10 of 10000 werknemers heeft, de kans is groot dat het bedrijf met exact dezelfde uitdagingen wordt geconfronteerd op het gebied van acquisitiekosten, klantverloop, verkoopprognoses, logistiek of het veroveren van marktaandeel.”

    Onderschatting impact AI op eigen rol

    Naast deze Nederlandse inzichten komt ook een opmerkelijke Europese bevinding naar boven. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 45 procent van de werknemers in Europa denkt dat AI in de komende vijf jaar impact zal hebben op de sector waarin ze werkzaam zijn. Desondanks denkt maar 38 procent van de werknemers in Europa dat AI de komende vijf jaar een impact zal hebben op hun eigen functie.
     
    “Werknemers zijn zich bewust van de impact van AI op hun bedrijf, maar niet op hun eigen werk. Mensen verwachten dat hun branche meer wordt beïnvloed door AI dan hun werkelijke baan. Dit bevestigt wat we ook vaak in de praktijk zien, namelijk dat niet iedereen doorheeft hoe groot de rol van AI in hun dagelijks werk is”, aldus Krielaart. “We moeten mensen beter begeleiden in de impact die AI heeft op dagelijkse werkzaamheden en hen helpen daar de vruchten van te plukken. Het biedt enorm veel kansen om meer AI en data in te zetten in vrijwel elke rol, maar daar moeten mensen wel in geholpen worden om dat potentieel te benutten.”
     
    Bron: Dataiku

EasyTagCloud v2.8