5 items tagged "technologie"

  • De impact van 5G op de ontwikkelingen in moderne technologie

    De impact van 5G op de ontwikkelingen in moderne technologie

    Van opvouwbare 5G-telefoons tot operaties die worden uitgevoerd op een patiënt op kilometers afstand, en van vroege supersnelle netwerkuitrol in de VS tot tactiele internet en Internet of Things, en natuurlijk robots... het lijkt wel alsof 5G altijd en overal onderwerp van gesprek is.

    Voor telecom operators of communicatie-providers (CSP's) is dit een tijd vol kansen, van het upgraden van capaciteit tot het leveren van nieuwe services, content en interactie op manieren die voorheen simpelweg niet mogelijk waren. Door 5G te gebruiken om Internet of Things (IoT) en edge computing mogelijk te maken, hebben ze nu een geweldige kans die een paar jaar geleden nog volledig ondenkbaar was.

    Maar dat betekent dat 5G zich op een enorm buigpunt bevindt. Van het kunnen verslaan van concurrenten met nieuwe diensten die echt waarde toevoegen, tot de prestaties en operationele efficiëntie die hun netwerken aanzienlijk verbeteren. De beslissingen die vandaag worden genomen, zullen verregaande financiële en operationele implicaties hebben voor CSP's.

    Bereik bedrijfsdoelen met 5G

    Maar als je 5G slechts ziet als een volgende mogelijkheid voor telecom, dan mis je de boot. Iedere organisatie in iedere sector die netwerken gebruikt (kortom iedereen) moet plannen maken voor de 5G implementatie en nadenken over hoe ze deze kunnen gebruiken om hun bedrijfsdoelen te bereiken.

    Het maakt niet uit of ze actief zijn in de detailhandel, logistiek, in een stad, in een landelijke omgeving, in de publieke of private sector. 5G belooft enorme kansen om nieuwe diensten en toepassingen te leveren, de automatisering en de mogelijkheden die dit met zich meebrengt te vergroten en om bedrijven te helpen om met klanten om te gaan op manieren die nog nooit eerder waren bedacht.

    Dat wil niet zeggen dat het altijd even gemakkelijk is, zoals Åsa Tamsons, hoofd new businesses bij Ericsson, al zei in een interview met CN. Want velen beschouwen 5G nog steeds als gewoon 'een ander netwerk'. Het is een houding die het aanvankelijk voor sommige organisaties moeilijker zou kunnen maken om de vooraf benodigde investeringen rond te krijgen. Ondernemingen zullen moeten werken om zowel interne als externe belanghebbenden ervan te overtuigen dat de kosten gerechtvaardigd zijn.

    Eén netwerk, een wereld van kansen

    Terug naar de initiële vraag: is 5G niet gewoon een andere G? Simpel gezegd, 5G levert veel hogere snelheden en biedt veel kortere latency en een aanzienlijk hogere dichtheid dan 4G. Maar wat betekent dit eigenlijk?

    Snelheid is relatief eenvoudig. Het 5G-voorbeeld dat hierin vaak wordt gebruikt, is dat het straks mogelijk is om in tien seconden een HD-film te downloaden in vergelijking met de (op zijn best) ongeveer twintig minuten die er momenteel voor nodig zijn (afhankelijk van de lokale breedbanddiensten).

    De latency, de tijd die nodig is om gegevens tussen twee punten te laten reizen, is bij 5G minder dan een milliseconde, wat bijvoorbeeld belangrijk kan zijn voor chirurgie, maar gecombineerd met snelheid is het ook een factor voor veel gamers die willen betalen voor dit type snelle, low latency-service.

    Op dit moment bevinden we ons al in een wereld waar meer dan 23 miljard apparaten zijn aangesloten op netwerken en die dichtheid blijft, dankzij grotere mobiliteit en IoT-use-cases, groeien. We zijn allemaal al eens in de situatie geweest waarin de snelheden drastisch afnemen als iedereen inlogt en naarmate we steeds meer verbonden raken, hebben we netwerken nodig die geschikt zijn voor aanzienlijk meer apparaten dan ooit tevoren.

    Telco-cloud

    Echter, om dit alles te kunnen leveren, is een aanzienlijke investering in de netwerkinfrastructuur nodig. Voor CSP's is dit een grote onderneming. Daarom is het waarschijnlijk zo dat in plaats van een puur 5G-netwerk, de meerderheid van de mensen een gemengde aanpak zullen zien, waarbij 4G beschikbaar is om basisdiensten te leveren en 5G wordt geïntroduceerd voor specifieke taken. Het is daarom van cruciaal belang om de zogenaamde telco-cloud te hebben. Dit is een software defined technologie die zowel de huidige 4G ondersteunt als het grondwerk voor 5G is, iets wat erg wordt gewaardeerd door operators zoals bijvoorbeeld Vodafone.

    'Het vermogen om flexibel en agile te zijn terwijl we onze netwerkactiviteiten en -beheer blijven automatiseren, kon alleen worden bereikt door een software defined infrastructuur', zegt Johan Wibergh, chief technology officer van Vodafone. 'We zijn blij met de versnelde time-to-market en de bijbehorende economische voordelen van onze transitie naar NFV en, in toenemende mate, een telco-cloud infrastructuur'.

    Met 5G hebben bedrijven toegang tot de niveaus en snelheden van connectiviteit die ze nodig hebben om te profiteren van de game changing technologieën zoals IoT, edge computing en AI (artificial intelligence) die de volgende fase van de digitale revolutie gaan vormgeven. Gecombineerd met deze software defined-infrastructuur, en meer in overeenstemming met de specificaties en ambities, heeft 5G de kracht om bedrijfsmodellen van gevestigde organisaties ongekend te transformeren.

    Kapitaliseren om te gedijen

    We beseffen ons nog niet eens wat de mogelijkheden van 5G nu al zijn. Er moet nog zoveel gebeuren voordat we volledige acceptatie zien, maar bedrijven moeten nu gaan nadenken over hoe ze de kracht van deze nieuwe netwerken kunnen benutten voor hun eigen concurrentievermogen. Er over denken als 'gewoon een andere G' dreigt er voor te zorgen dat men niet voorbereid is en de enorme kansen mist die beschikbaar zijn.

    5G is het netwerk en de basis die de beloftes van veel andere nieuwe technologieën waar gaat maken. Elke organisatie die er niet in slaagt om hiervan te profiteren, zal heel hard moeten werken om te overleven in de digitale wereld.

    Auteur: Jean Pierre Brulard

    Bron: CIO

  • Gaat Business Intelligence nu eindelijk belang externe data ontdekken?

    De terminologie “business intelligence” blijkt in de praktijk veelal te maken te hebben met technologie en interne data. Maar gaat business intelligence daar nu alleen over? In mijn gesprekken met BI-professionals valt het me vaak op dat er verwarring heerst over de terminologie. Dus waar hebben we het eigenlijk over? Is het data science, DWH, ERP, ETL, market intelligence, customer intelligence, dashboarding? Wat maakt nu eigenlijk allemaal onderdeel uit van business intelligence?

    Definitie Business Inteligence

    Volgens Wikipedia staat business intelligence voor: “het verzamelen vangegevensbinnen de eigen handelsactiviteit en het proces van gegevens omzetten in informatie, dat vervolgens zou moeten leiden tot kennis en aanzetten tot adequate actie. Business intelligence heeft als doel competitief voordeel te creëren en organisaties slimmer te kunnen laten werken”.

    Soorten informatie

    Over welke gegevens hebben we het als we praten over het creëren van competitief voordeel? Business intelligence zou gericht moeten zijn op hetverzamelen, analyseren en distribueren van informatie (over klanten, concurrentie, marktontwikkelingen en economische, technologische en culturele trends), die van belang is voor beslissingsprocessen teneinde goed onderbouwde operationele en strategische plannen te verkrijgen. Hierbij staat vooral het business perspectief centraal. Daarnaast bestaat er ook nog het technologische perspectief waarbij ICT wordt ingezet om data te verzamelen, te integreren, te analyseren en te distribueren.

    Technologie & Gestructureerde data

    Hoe komt het toch dat het meeste geld wordt geïnvesteerd in technologie en het verzamelen en analyseren van interne en vooral financiële data? Natuurlijk is het logisch dat het management stuurt op financiële resultaten en dat de wetgever inzicht vereist in bepaalde aspecten van het reilen en zeilen van het bedrijf. Maar waarom wordt er toch zo weinig geïnvesteerd in gestructureerd verzamelen en analyseren van ongestructureerde en vooral externe data, die van cruciale invloed zijn op de performance van het bedrijf? Wellicht ligt het antwoord verscholen in het feit dat dit proces vaak niet direct te linken is aan de bedrijfsperformance van het bedrijf. Er zijn meestal geen aparte functies gecreëerd voor dit soort werkzaamheden. Men moet het naast de bestaande werkzaamheden doen en krijgen daardoor te weinig aandacht. Hiermee wordt het belang van dit soort cruciale informatie niet onderkent.

    De ontwikkelingen in de externe omgeving hebben meer impact dan ooit en daarmee neemt ook de druk op bestaande bedrijven en business modellen toe. Een voorbeeld is de opkomst van de zelfrijdende auto. Dit zal vele directe en indirecte effecten hebben. Een direct effect zal zijn dat er banenverlies optreedt bij taxibedrijven, vrachtwagenchauffeurs en rijscholen. Het zal waarschijnlijk ook het delen van auto’s verder stimuleren waardoor er een daling van eigendom van auto’s plaats vindt. Het indirecte effect is dat mensen meer besteedbaar inkomen en tijd beschikbaar hebben. Daarnaast zullen er minder auto-ongelukken optreden, waardoor er weer minder ziekenhuispatiënten zullen zijn en ook weer minder orgaandonoren. Deze ontwikkelingen hebben enorme impact op de overlevingskansen van bedrijven en daarmee neemt het belang van externe intelligence toe.

     

     

      self driving car2

     

    Investeren in externe (ongestructureerde) data

    Bedrijven zouden juist nu meer dan ooit moeten investeren in het relatief onontgonnen deel van business intelligence – het structureren van externe data (lees: market intelligence) - vanwege de steeds sneller veranderende economie mede door het gebruik van informatietechnologie. Door de (financiële) crisis hebben bepaalde herstructureringen versneld plaats gevonden waardoor ook de capaciteit om pro-actief externe veranderingen te monitoren en inzichten te creëren om nieuwe business modellen te ontwikkelen is weggesneden. Hierdoor kennen bedrijven nog minder goed hun markt, de meer algemene bedrijfsomgeving en daarmee de drivers for growth or decline. Een bevestiging van bovenstaande ontwikkelingen is terug te vinden in een significante daling van de gemiddelde levensduur van bedrijven. Het is enerzijds te hopen dat bedrijven met het oog op hun eigen performance meer belang gaan toekennen aan het structureren en analyseren van externe data om te voorkomen dat de niet geziene impact van de externe omgeving hen fataal wordt. Anderzijds is het te hopen, dat er een meer toegankelijke informatietechnologie komt, die een bedrage gaat leveren in het vereenvoudigen van dit proces.

     

    Bron: Ruud Koopmans, RK-Intelligence

     

     

     

  • Nederland gezakt op lijst digitale economieën

    Nederland is twee plaatsen gezakt op de ranglijst van digitale economieën. De lijst is opgesteld door het World Economic Forum en in de evaluatie schrijft het dat Nederland ondanks de daling op de ranglijst nog altijd "een van de landen is die het beste gebruik maak van digitale technologieën om zowel economische als sociale doelen te bereiken."

    Nederland is vooral gedaald wegens dure mobiele abonnementen en hoge kosten voor breedbandinternet. Daarnaast lijkt Nederland niet genoeg te investeren in de ontwikkeling van de digitale economie om het vlugge ontwikkelingstempo van andere landen bij te kunnen houden. Vooral op het gebied van ondernemingen, innovatie en infrastructuur liggen investeringen achter op de rest.

    Tegelijk staat Nederland op een aantal plaatsen er nog altijd goed voor. Zo behoort de bevolking nog altijd tot een van de meest welingelichte van de wereld als het op technologie aankomt. Daarnaast maken zowel de regering als bedrijven daar goed gebruik van. Vergeleken met landen met een hoger BNP doet Nederland het ook goed.

    118628 a1e62838 

    De lijst wordt samengesteld aan de hand van onder meer aanwezige voorzieningen, kosten en sociale en economische gevolgen van de ICT-sector in een land. Belangrijk is ook de manier waarop daarvan gebruik gemaakt wordt door de overheid, ondernemingen en door eindgebruikers. Nederland is op de lijst gedaald van de vierde naar de zesde plaats en ingehaald door Noorwegen en de Verenigde Staten. Hieronder de volledige top tien.

    Bron: Techzine.nl

     

  • Nieuw innovatiebeleid NPO stimuleert technologie ontwikkeling

    Nieuw innovatiebeleid NPO stimuleert technologie ontwikkeling

    De innovatieve kracht van publieke omroepen samenbrengen én verbinden met techteams en start-ups. Dat is het doel van het nieuwe innovatiebeleid van de NPO waarvoor vandaag in Hilversum het officiële startschot klinkt. Voor nieuwe innovatieve publieke content is een extra budget van 2 miljoen euro beschikbaar.

    Breng de geschiedenis tot leven dankzij een hologram van Michiel de Ruyter, bereik de jeugd met virtual influencers of speel een interactief geluidsspel via de smart speaker. De NPO wil als innovatiespil in de Nederlandse mediasector vooral dit soort ideeën laten uitvoeren.

    Er komen steeds meer nieuwe technologieën die de Publieke Omroep de kans geeft compleet nieuwe belevenissen te maken voor alle Nederlanders, zowel personen als bedrijven. Maar daar is beleid voor nodig.

    Voor internationale input is NPO in navolging van de Vlaamse publieke omroep VRT een samenwerking aangegaan met Sandbox, een Europees innovatienetwerk.

    De ideeën worden door een panel bestaande uit experts van de omroepen, NPO en externe deskundigen beoordeeld, waarna de volgens hen meest kansrijke ideeën een startbudget krijgen. Als het innovatiebeleid van de NPO succesvol blijkt, kan dit het intelligence niveau in Nederland een enorme boost geven!

    Start-ups en techbedrijven kunnen zich vanaf nu melden bij NPO Sandbox via innovatie@npo.nl.

    Bron: Emerce

  • Rabobank: Zelfontwikkeling binnen IT door combinatie technologie en cultuur

    Rabobank: Zelfontwikkeling binnen IT door combinatie technologie en cultuur

    'We geven we de mensen een eigen verantwoordelijkheid, daar hebben we vertrouwen in'

    Rabobank stelt zijn IT-medewerkers in staat zelf hun ontwikkeling in eigen hand te nemen door de strategische inzet van technologie plus een cultuur van zelfontwikkeling en coaching.

    Talentontwikkeling is van enorm belang geworden nu het rekruteren van talenten steeds uitdagender wordt. Binnen Rabobank is er jaren gewerkt aan talentontwikkeling en hebben medewerkers zelf de hand in hun eigen ontwikkeling, ook kunnen leidinggevenden een goed beeld krijgen welke capaciteiten binnen IT-teams zijn ontwikkeld en welke ontbreken. CIO sprak met Anton Rutten, hoofd IT systems bij Rabobank, en met Sander Ettema, hoofd Development Automation bij Rabobank.

    Online leerplatform

    Voordat we dieper ingaan op de strategische talentontwikkeling bij Rabobank wil Rutten een persoonlijk verhaal kwijt waarin hij zelf werd gedwongen kritisch te kijken naar zijn eigen talenten. ´Ik zou weer bij Rabo beginnen na een sabbatical en als hoofd IT systems zou ik ook developers moeten aansturen. Het was een tijd geleden dat ik zelf code aan het kloppen was, dus ik begon eerst eens wat met Java te spelen, maar zag al snel dat dat hem niet zou worden´.

    Rutten kreeg een tip om het eens met het online leerplatform Pluralsight te proberen. Met een persoonlijk abonnement stelde hij zich op de hoogte van ontwikkelingen in talen en nieuwe technologieën als AI. ´Toen ik na mijn sabbatical aan de slag ging bij Rabobank nam ik direct contact op met Sander. Toen bleek dat Pluralsight al op kleine schaal binnen Rabo werd gebruikt. Daar hebben we verder op doorgepakt´.

    Vertrouwen in eigen verantwoordelijkheid

    Zelfontwikkeling binnen teams is hard nodig als we vervolgens naar het grotere plaatje kijken, zegt Rutten. Binnen IT systems van Rabobank werken 4000 mensen, dus is er altijd veel vraag naar mensen. Het IT landschap binnen een bank is complex, benadrukt hij, en is ook nog eens internationaal. ´We investeren dus veel in mensen en zijn meer gericht op leren en ontwikkelen dan andere werkgevers. Dat horen we vaak terug en we hopen altijd dat als onze mensen elders gaan werken, ze dat blijven verkondigen. Voor de ontwikkeling van de organisatie hebben we zelfs een aparte afdeling genaamd Transition and Change. Deze afdeling was ooit onderdeel van IT, maar is nu ondergebracht in de business´.

    Ondanks dat de teams vrij veel zelfstandigheid hebben, ook in de eigen ontwikkeling, is de verleiding groot om te veel te sturen op de meest gewenste ontwikkeling. De balans daarin vinden is belangrijk, zo blijkt. ´We communiceren op strategisch niveau waar de organisatie naartoe gaat en je ziet dat de teamleden reageren door te kijken naar cursussen die daarmee in lijn zijn´, zegt Ettema. ´Bij Rabo geven we de mensen een eigen verantwoordelijkheid, daar hebben we vertrouwen in. Wij zorgen ervoor dat duidelijk is wat onze speerpunten zijn en welke technologische keuzes we maken´.

    Veranderende organisatie

    Dat het niet voor iedereen altijd even makkelijk is om met dergelijke ontwikkelingen mee te gaan, moge duidelijk zijn. Zo is de organisatie in 2016 overgegaan naar DevOps. Daar hadden met name de oudere medewerkers en degenen die meer in beheerdersrollen zaten soms moeite mee. ´Ze dachten het niet te kunnen of wilden het liever niet´, zegt Rutten. ´Het was ook een flinke reorganisatie, waarbij ieders ontwikkeling onder de loep werd genomen. We hebben daar met de mensen ook gesprekken over gehad. Het is geen skill- maar een will-issue. We hebben gekeken wie we mee konden nemen in de nieuwe organisatie. Degenen die mee konden hebben zich binnen de kaders die we stelden goed ontwikkeld. Nu zijn ze hartstikke trots dat ze merken dat het mogelijk is om binnen een week live te gaan´.

    Doordat de organisatie is veranderd, is de strategische resource planning ook anders. Er wordt niet meer gekeken naar functies, maar naar rollen binnen teams. Talent wordt veel meer gecoacht. ´Vooral managers moeten daarin stappen maken´, zegt Rutten. ´De oude manier van mensen beoordelen werkt niet meer. En er zijn steeds andere vaardigheden nodig. Als dat tijdelijk is, kan dat worden opgelost met zzp'ers of een externe partners´.

    Steeds bijspijkeren

    Die veranderende behoeftes worden opgepakt door zogeheten 'communities', interne groepen georganiseerd rondom een gedeeld onderwerp. Ook voor die groepen is Pluralsight beschikbaar. Communities kunnen zo relevante content voor hun doelgroep samenbrengen in zogenoemde 'channels'. Rutten geeft aan dat developers zich veel breder moeten ontwikkelen, omdat door de intrede van de cloud ook de infrastructuur steeds meer codegericht is. Hiermee dient een ontwikkelaar ook kennis van deze infrastructuur tot zich te nemen. Ettema vult aan door serverless computing en voorspellende analyses te noemen als aandachtsgebieden, naast security. ´Binnen de communities wordt dat herkend en als onderwerp gepitcht in hun channels´, zegt hij.

    Medewerkers kunnen doorlopend op die platforms per gebied hun kennis testen en zich bijspijkeren op die facetten waar hij of zij nog tekortschiet. ´In 5 minuten 20 vragen die de waarde van je kennis voor de organisatie meet´, zegt Ettema. ´Zo hebben 500 man onlangs hun kennis gemeten op het gebied van security. Vervolgens krijgt elke individuele medewerker een persoonlijk advies over hun ontwikkelkansen. Daarnaast verrijkt het het beeld voor het management op de kennis die we in huis hebben en de kennis die nog verder ontwikkeld moet worden. Zo kunnen we onze mensen beter helpen en begeleiden´.

    Auteur: René Schoemaker

    Bron: CIO

EasyTagCloud v2.8