6 items tagged "innovatie"

  • Gaat Business Intelligence nu eindelijk belang externe data ontdekken?

    De terminologie “business intelligence” blijkt in de praktijk veelal te maken te hebben met technologie en interne data. Maar gaat business intelligence daar nu alleen over? In mijn gesprekken met BI-professionals valt het me vaak op dat er verwarring heerst over de terminologie. Dus waar hebben we het eigenlijk over? Is het data science, DWH, ERP, ETL, market intelligence, customer intelligence, dashboarding? Wat maakt nu eigenlijk allemaal onderdeel uit van business intelligence?

    Definitie Business Inteligence

    Volgens Wikipedia staat business intelligence voor: “het verzamelen vangegevensbinnen de eigen handelsactiviteit en het proces van gegevens omzetten in informatie, dat vervolgens zou moeten leiden tot kennis en aanzetten tot adequate actie. Business intelligence heeft als doel competitief voordeel te creëren en organisaties slimmer te kunnen laten werken”.

    Soorten informatie

    Over welke gegevens hebben we het als we praten over het creëren van competitief voordeel? Business intelligence zou gericht moeten zijn op hetverzamelen, analyseren en distribueren van informatie (over klanten, concurrentie, marktontwikkelingen en economische, technologische en culturele trends), die van belang is voor beslissingsprocessen teneinde goed onderbouwde operationele en strategische plannen te verkrijgen. Hierbij staat vooral het business perspectief centraal. Daarnaast bestaat er ook nog het technologische perspectief waarbij ICT wordt ingezet om data te verzamelen, te integreren, te analyseren en te distribueren.

    Technologie & Gestructureerde data

    Hoe komt het toch dat het meeste geld wordt geïnvesteerd in technologie en het verzamelen en analyseren van interne en vooral financiële data? Natuurlijk is het logisch dat het management stuurt op financiële resultaten en dat de wetgever inzicht vereist in bepaalde aspecten van het reilen en zeilen van het bedrijf. Maar waarom wordt er toch zo weinig geïnvesteerd in gestructureerd verzamelen en analyseren van ongestructureerde en vooral externe data, die van cruciale invloed zijn op de performance van het bedrijf? Wellicht ligt het antwoord verscholen in het feit dat dit proces vaak niet direct te linken is aan de bedrijfsperformance van het bedrijf. Er zijn meestal geen aparte functies gecreëerd voor dit soort werkzaamheden. Men moet het naast de bestaande werkzaamheden doen en krijgen daardoor te weinig aandacht. Hiermee wordt het belang van dit soort cruciale informatie niet onderkent.

    De ontwikkelingen in de externe omgeving hebben meer impact dan ooit en daarmee neemt ook de druk op bestaande bedrijven en business modellen toe. Een voorbeeld is de opkomst van de zelfrijdende auto. Dit zal vele directe en indirecte effecten hebben. Een direct effect zal zijn dat er banenverlies optreedt bij taxibedrijven, vrachtwagenchauffeurs en rijscholen. Het zal waarschijnlijk ook het delen van auto’s verder stimuleren waardoor er een daling van eigendom van auto’s plaats vindt. Het indirecte effect is dat mensen meer besteedbaar inkomen en tijd beschikbaar hebben. Daarnaast zullen er minder auto-ongelukken optreden, waardoor er weer minder ziekenhuispatiënten zullen zijn en ook weer minder orgaandonoren. Deze ontwikkelingen hebben enorme impact op de overlevingskansen van bedrijven en daarmee neemt het belang van externe intelligence toe.

     

     

      self driving car2

     

    Investeren in externe (ongestructureerde) data

    Bedrijven zouden juist nu meer dan ooit moeten investeren in het relatief onontgonnen deel van business intelligence – het structureren van externe data (lees: market intelligence) - vanwege de steeds sneller veranderende economie mede door het gebruik van informatietechnologie. Door de (financiële) crisis hebben bepaalde herstructureringen versneld plaats gevonden waardoor ook de capaciteit om pro-actief externe veranderingen te monitoren en inzichten te creëren om nieuwe business modellen te ontwikkelen is weggesneden. Hierdoor kennen bedrijven nog minder goed hun markt, de meer algemene bedrijfsomgeving en daarmee de drivers for growth or decline. Een bevestiging van bovenstaande ontwikkelingen is terug te vinden in een significante daling van de gemiddelde levensduur van bedrijven. Het is enerzijds te hopen dat bedrijven met het oog op hun eigen performance meer belang gaan toekennen aan het structureren en analyseren van externe data om te voorkomen dat de niet geziene impact van de externe omgeving hen fataal wordt. Anderzijds is het te hopen, dat er een meer toegankelijke informatietechnologie komt, die een bedrage gaat leveren in het vereenvoudigen van dit proces.

     

    Bron: Ruud Koopmans, RK-Intelligence

     

     

     

  • Hoe zou een werkdag in 2030 eruit kunnen zien?

    Hoe zou een werkdag in 2030 eruit kunnen zien?

    Virtual reality, augmented reality, kunstmatige intelligentie, the internet of things. Toekomstmuziek of dichterbij dan je denkt?

    Managementbase vroeg Dennis Sigmond, EUC/IT Architect & Manager Business Development bij Login Consultants, eens zijn gedachten de vrije loop te laten over hoe de hypermoderne werkplek van de toekomst eruit zou kunnen zien. In deze blog neemt Dennis je mee in een dag uit zijn leven in 2030.

    Futuristisch wakker worden

    Stel je eens voor: het is 2030. Ik word wakker in mijn toekomstige huis. Dan heb ik het natuurlijk niet over het ooit zo populaire Huis van de Toekomst van de inmiddels overleden futuroloog Chriet Titulaer, maar over mijn eigen futuristische woning. Zo rond 7 uur – in de lichtste fase van mijn slaap – gaat de wekker. Dat gebeurt natuurlijk niet met die oorverdovende ringtone van m’n smartphone, maar het is de vriendelijke stem van VeRa, mijn virtual assistent, die me wakker maakt: ‘Goedemorgen Dennis, volgens mijn gegevens heb je heerlijk geslapen vannacht en ben je helemaal klaar voor een nieuwe werkdag! Vandaag heb je de volgende afspraken in het vooruitzicht.’ In virtual reality worden mijn afspraken in mijn gezichtsveld weergegeven, inclusief het weerbericht. Als ik beneden kom pruttelt het koffieapparaat nog even na en mijn intelligente broodrooster spuwt net twee lichtbruin geroosterde boterhammen uit.

    Deelvervoer

    Tien minuten later klinkt VeRa opnieuw: ‘Als je nu de fiets pakt, ben je op tijd voor je eerste afspraak. Ga je liever met de auto? Dan staat bij de volgende hyperloophalte je favoriete deelauto voor je klaar.’ Ik besluit te gaan lopen, maar dat gaat toch iets langzamer dan ik dacht. Gelukkig denkt VeRa met me mee, want ze zegt: ‘Ik denk dat je beter een deelscooter kunt pakken. Er staat er één honderd meter verderop, aan je linkerhand. Wil je dat ik ‘m voor je in gebruik neem?’

    Verse caramel frappuccino

    Eenmaal op kantoor word ik door een hologram begroet bij de receptie. Het toegangspoortje gaat al open, fysieke toegangspassen zijn zo 2021, daar doen we niet meer aan, net als vaste werkplekken. De stem van VeRa in mijn oor vertelt me welke flexwerkplekken er voor mij beschikbaar zijn. Als ik langs het koffiezetapparaat kom, rolt daar al een Venti caramel frappuccino met drie pompjes karamelsiroop uit. Je raadt het al: mijn favoriete start van de werkdag.

    Leeg bureaublad met alles wat mijn hartje begeert

    Als ik op mijn werkplek voor die dag aankom, gaan de lampen – onderdeel van het Internet der Dingen in ons kantoorgebouw – automatisch feller branden. Het bureaublad is leeg, maar dankzij Augmented Reality verschijnt daar alles wat ik die dag nodig heb. Mijn VR-toetsenbord verschijnt op het bureaublad, mijn beeldscherm wordt geprojecteerd op de glazen wand. En ben ik even klaar met typen, dan leun ik achterover en dicteer ik gewoon wat er getypt moet worden.

    Diner bij slim kaarslicht

    Aan het einde van de werkdag loop ik naar buiten. Zodra ik de receptie passeer word ik uitgelogd van alle systemen en switcht mijn apparatuur naar private mode. Ik maak een ommetje door het park en VeRa vertelt me hoeveel stappen ik nog moet lopen om mijn doel voor de dag te halen. Onder het lopen toont ze me mijn privéafspraken voor die avond. Mijn slimme koelkast heeft ondertussen gecommuniceerd met de app van de grootste grutter van Nederland, dus genoeg keuze. Op tien minuten van mijn huis begint de oven vast met voorverwarmen, zodat ik in no time aan kan schuiven aan mijn tafel met slim kaarslicht met de nieuwste Bluetooth (BLE) Mesh-technologie.

    Privacy hotter dan ooit

    Dit alles betekent natuurlijk wel dat privacy belangrijker is dan ooit. Want als al die slimme apparaten weten wat je allemaal doet – en niet doet –, hoe voorkom je dan dat overheden, verzekeraars en handhavers meekijken? En wat als Elon Musk met zijn bedrijf Neuralink serieus voet aan de grond krijgt? Lopen we dan straks allemaal met een computerchip in onze grijze massa? Serieus voer voor ethici.

    Belangrijke facetten

    Als we kijken naar welke facetten belangrijk zijn voor een innovatieslag als deze, kunnen we er vier onderscheiden:

    1 Technologie:

    Om anytime, anywhere te kunnen werken op any device, zijn we afhankelijk van technologie. Denk ook aan IoT, VR, AR, AI en alle andere slimme technologieën die nu al volop in ontwikkeling zijn.

    2 Locatie:

    Locatie wordt steeds minder belangrijk. Dat zien we vandaag al, nu we massaal thuiswerken, maar de rol van een fysieke locatie en een fysieke werkplek zal steeds verder afnemen. Je bureau zit straks in je broekzak. In de toekomst gaan we naar kantoor vanwege het sociale aspect of voor sessies waarin je creatief wil samenwerken.

    3 Vervoer:

    Denk aan zelfrijdende auto’s die je naar je werk kunnen rijden, Cyclotrons voor als je de voorkeur geeft aan een fiets, drones die je pakketjes bezorgen en vormen van openbaar vervoer zoals airbussen en hyperloops.

    4 Adoptie:

    Ik besef heel goed dat veel van deze technologieën vandaag de dag al toepasbaar zijn, al is het nu nog voor hele specifieke toepassingen. Het succes van deze technologieën is sterk afhankelijk van de adoptiegraad, de bereidwilligheid van bedrijven en hun mensen om de technologie ook daadwerkelijk in te zetten.

    Wie het laatst lacht...

    Natuurlijk liggen er nog wat uitdagingen in het verschiet, maar dat onze wereld er op niet al te lange termijn ongeveer zo uit gaat zien, ik geloof er heilig in. Voor wie aan mijn geestelijke vermogens begint te twijfelen… In 1985 lachten we hartelijk om de mobiele telefoon van Chriet Titulaer. Ben ik benieuwd waar jij nu deze blog op zit te lezen… I’ll rest my case.

    Auteur: Dennis Sigmond

    Bron: Managementbase

  • Nederland wordt innovatiever

    unnamedNederland wordt innovatiever. Gedurende het afgelopen jaar hebben bedrijven 2,9 procent meer radicale innovaties gerealiseerd, het hoogste niveau sinds jaren, zo blijkt uit de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor in 2006 die vandaag wordt gepresenteerd.
     
    De sterk gestegen innovatie hangt samen met het feit dat bedrijven steeds meer worden geconfronteerd met disruptieve technologieën en nieuwe  zakelijke modellen. Hierbij valt te denken aan Big Data, Internet of things, 3D-printing, cloud technologie en robotisering. Ook de aantrekkende economie helpt een handje mee.
     
    Niet alle bedrijfstakken profiteren van de ontwikkelingen. De werkgelegenheid in de financiële sector en verzekeringen is relatief hard getroffen. Consumenten regelen steeds meer bankzaken online en daarvoor is minder personeel nodig. In de logistieke sector verwacht de helft van de ondervraagde bedrijven dat de vierde industriële revolutie leidt tot minder werkgelegenheid bij hun bedrijf.
     
    Startups zijn het meest positief over de ontwikkeling van de werkgelegenheid als gevolg van de die komende revolutie. Startups scoren in vergelijking met andere leeftijdsgroepen van bedrijven ook bovengemiddeld op tal van prestatie-indicatoren: disruptieve innovatie, medewerkerstevredenheid, enthousiasme, gevoel van geluk en lage stressniveaus.
     
    De regio Eindhoven voert de ranglijst aan van regio’s op radicale innovaties met een score van 9,8 procent boven het landelijk gemiddelde. De regio Twente scoort het meest positief op werkbeleving.
     
    De Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor wordt jaarlijks uitgevoerd door onderzoeksinstituut INSCOPE van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).
     
    Bron: Emerce, 24 november 2016
  • Nieuw innovatiebeleid NPO stimuleert technologie ontwikkeling

    Nieuw innovatiebeleid NPO stimuleert technologie ontwikkeling

    De innovatieve kracht van publieke omroepen samenbrengen én verbinden met techteams en start-ups. Dat is het doel van het nieuwe innovatiebeleid van de NPO waarvoor vandaag in Hilversum het officiële startschot klinkt. Voor nieuwe innovatieve publieke content is een extra budget van 2 miljoen euro beschikbaar.

    Breng de geschiedenis tot leven dankzij een hologram van Michiel de Ruyter, bereik de jeugd met virtual influencers of speel een interactief geluidsspel via de smart speaker. De NPO wil als innovatiespil in de Nederlandse mediasector vooral dit soort ideeën laten uitvoeren.

    Er komen steeds meer nieuwe technologieën die de Publieke Omroep de kans geeft compleet nieuwe belevenissen te maken voor alle Nederlanders, zowel personen als bedrijven. Maar daar is beleid voor nodig.

    Voor internationale input is NPO in navolging van de Vlaamse publieke omroep VRT een samenwerking aangegaan met Sandbox, een Europees innovatienetwerk.

    De ideeën worden door een panel bestaande uit experts van de omroepen, NPO en externe deskundigen beoordeeld, waarna de volgens hen meest kansrijke ideeën een startbudget krijgen. Als het innovatiebeleid van de NPO succesvol blijkt, kan dit het intelligence niveau in Nederland een enorme boost geven!

    Start-ups en techbedrijven kunnen zich vanaf nu melden bij NPO Sandbox via innovatie@npo.nl.

    Bron: Emerce

  • Sneller innoveren in IT? De belangrijkste overwegingen  

    Sneller innoveren in IT? De belangrijkste overwegingen

    Als de gemiddelde organisatie iets heeft geleerd van de coronapandemie, dan is het wel dat IT wel degelijk snel kan innoveren als het echt moet. Dat brengt echter ook meteen de volgende uitdaging met zich mee. Binnen organisaties verwacht men nu ook meer van de IT-afdeling. Dat gaat niet zomaar, al kan selective outsourcing een oplossing zijn.

    De gemiddelde IT-afdeling verzette aan het begin en tijdens de coronapandemie bergen werk. Dit was vaak een noodzaak om de organisatie aan de gang te houden. Mensen moesten ineens thuis kunnen werken of remote inloggen. De hiervoor benodigde infrastructuur is in korte tijd aangeschaft, ingericht en beschikbaar gemaakt. Dit gebeurde vaak in een fractie van de normaal benodigde tijd. Vanuit sommige organisaties komt nu de vraag waarom dat korte tijdbestek niet de nieuwe standaard kan zijn.

    Bij het analyseren van dit soort situaties kom je al snel tot de conclusie dat de hele keten sneller werkt. De IT-afdeling heeft een tandje bijgezet, maar in veel gevallen ook hier en daar wat bochten afgesneden om tot een snel resultaat te komen. Het maken van een implementatieplan en het uitvoerig testen van omgevingen om te zien of alles wel goed werkt, zijn vaak grotendeels overboord gegooide stappen.

    Tegelijk zie je dat bestuurders ook sneller beslissingen maakten. Een CIO wil normaliter onderzoeken en afwegen welke applicatie of infrastructuur het beste past bij de organisatie. Een CFO wil op zijn beurt een uitgebreide financiële onderbouwing. Hier gaat men in het bestuur dan ook nog menigmaal over vergaderen. Nu werden zij gedwongen om snel te beslissen, want de IT-afdeling had middelen nodig. Als de hele keten snel beslist, dan kan IT dus snel werken en daarmee ook snel innoveren. De vraag is alleen of je dat als nieuwe standaard kan vastleggen.

    Kan je in normale tijden ook sneller innoveren en beslissen?

    Binnen organisaties speelt nu de vraag of de nog op de plank liggende innovatieplannen ook sneller kunnen worden opgepakt. De IT-afdeling heeft laten zien dat het sneller kan, dus denkt men ‘vooruit met die geit’.  

    Veel processen vallen echter terug in oude patroon. De IT-afdeling gaat weer implementatieplannen maken en zaken uitvoerig testen voordat ze het uitrolt. Dat is ook belangrijk. Daarnaast moet men niet vergeten dat een IT-afdeling de nodige overuren draaide om tijdens de coronapandemie alles voor elkaar te krijgen. Die werkdruk kan je niet het hele jaar op je IT-afdeling leggen. Ook bestuurders willen weer vergaderen en opties afwegen, zodat ze uiteindelijk de beste keuze maken voor de organisatie. En ook dat kost tijd. Bij veel bedrijven zal het proces dus terugvallen in de oude gewoontes, al hoeft dat natuurlijk niet. Er is altijd een middenweg te vinden.

    Hoe kan je dan toch sneller blijven innoveren?

    De vraag naar meer innovatie verdwijnt niet zomaar. Bedrijven blijven zoeken naar manieren om toch sneller te innoveren. De IT-afdeling uitbreiden is de simpelste oplossing, maar mensen vinden is daarentegen de grootste uitdaging. De CIO zal om tafel moeten met zijn IT-afdeling om prioriteiten te stellen en te bekijken wat het bijvoorbeeld kan uitbesteden. Uitbesteden kan zowel intern als extern. Enkele te overwegen opties:

    • Als er nog veel applicaties ontwikkeld moeten worden, dan is het uitbesteden van de ontwikkeling aan een extern development bureau vaak een goede manier om de eigen IT-afdeling te ontlasten;
    • Bedrijven die grote moderne system of records applicaties gebruiken (CRM/ERP) kunnen tegenwoordig vaak citizen development toestaan binnen zo’n platform. Met de juiste monitoring en controle door IT kan dit succesvol zijn en snel winst opleveren. Gebruikers kunnen dan bijvoorbeeld zelf snel rapportages aanpassen of eenvoudige functies toevoegen;
    • RPA (Robotic Process Automation) is een goede manier om repetitieve taken binnen softwarepakketten die nu nog door mensen worden uitgevoerd te vervangen door software robots.;
    • Het inzetten van meer integratie is eveneens een goede manier om snel te innoveren. Als je verschillende applicaties binnen een organisatie met elkaar kan laten communiceren en data laat uitwisselen, kom je tot snel veel betere inzichten en oplossingen.

    Door voor dit soort oplossingen te kiezen ontlast je je interne IT-afdeling, zodat zij zich kan focussen op de core infrastructuur en de belangrijke grote projecten. Bijvoorbeeld het vervangen van grote legacy systemen die inmiddels een blok aan het been van de organisatie zijn.

    Het risico van sneller innoveren

    Met elke keuze zijn ook risico’s verbonden. Het ontwikkelen van applicaties door een derde partij moet goed gemanaged worden. Als zo’n partij geen duidelijke instructies krijgt, zie je dat er vaak een mismatch is tussen de eisen van de organisatie en het opgeleverde product. Citizen development kan uit de klauwen lopen als de controle niet goed is. Voor je het weet zijn er honderden aanpassingen gemaakt en is het overzicht verloren. Daar moet dus wel voor worden gewaakt. Verder is verstandig om citizen development te limiteren tot het platform zelf en het niet zomaar te laten integreren met oplossingen van derden of allerlei databronnen zonder dat hier controle over is. Op de lange termijn kan het beheren van dit soort verstopte integraties dan ook een hoofdpijndossier vormen.

    Integraties zijn daarentegen wel een goede manier om te innoveren. Door de data van het bedrijf uit de verschillende silo’s te halen en middels integraties samen te brengen, kunnen er betere analyses worden gemaakt. Het versnelt de innovatie in een organisatie enorm. Wat je echter vaak ziet bij veel bedrijven is dat ze inmiddels meerdere integratieplatformen hebben, of applicaties waarin integraties verstopt zitten. Zo bouwt de IT-afdeling vaak integraties in zelf ontwikkelde applicaties, binnen system of records-omgevingen is ook vaak ondersteuning voor integraties te vinden en tot slot gebruiken bedrijven vaak nog verschillende iPaaS-platformen.

    Selective outsouring kan een oplossing zijn

    Voor bedrijven die in deze situatie zitten kan selective outsourcing een oplossing zijn. Daarbij worden bepaalde functies of werkzaamheden uitbesteed. In plaatste van de IT-afdeling draagt de externe organisatie de verantwoordelijkheid. Je legt met selective outsourcing ook een grote verantwoordelijkheid bij je leverancier voor het proces dat je uitbesteedt. De leverancier is verantwoordelijk om het goed uit te voeren, maar ook beschikbaar en werkend te houden.

    Veel SaaS-leveranciers zijn een vorm van selective outsourcing. Je neemt als het ware een dienst af geleverd vanuit de cloud. De leverancier is verantwoordelijk voor het in de lucht houden, doorontwikkelen en patchen van de aangeboden dienst.

    We spraken recent ook met Enable U. Deze partij biedt een vorm van selective outsourcing om bedrijven goed te helpen innoveren. Enable U levert namelijk een volledige managed integratiedienst, of om alle begrippen erbij te trekken: managed iPaaS.

    Enable U kan binnen een organisatie de datasilo’s en applicaties met elkaar verbinden, waardoor meer innovatie mogelijk is. De data kan worden samengevoegd, geanalyseerd en er kunnen processen worden opgezet over meerdere applicaties en infrastructuren. Enable U neemt vrijwel alles uit handen en garandeert dat integraties blijven werken, allemaal zonder de IT-afdeling van de organisatie te belasten. Het zogenoemde selective outsourcing. Dit is anders dan een standaard iPaaS-oplossing. Bij reguliere iPaaS nemen bedrijven een tool om integraties te bouwen af. Vervolgens moet de IT-afdeling ermee aan de slag.

    Foutafhandeling schiet vaak te kort

    Doordat het managed is wordt het bouwen en creëren van integraties bij je interne IT-afdeling weggehaald. Dit scheelt waardevolle tijd die je interne IT-afdeling nu beter kan besteden. Ze zien bij Enable U vaak ook dat oplossingen betrouwbaar worden als zij aan boord komen en de integraties overnemen. In principe kan elke IT’er wel een integratie opzetten of bouwen, maar het is uiteindelijk ook echt een specialisatie. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen integraties.

    Zeker onder druk bestaat een integratie vaak uit een workflow die bepaalde acties uitvoert. Op het moment dat de integratie wordt ontwikkeld werkt die. Eventuele foutafhandeling of het opslaan van data bij een mislukte actie worden vaak vergeten. Dat hoeft niet erg te zijn, maar als je cruciale processen of applicaties met elkaar verbindt kunnen de gevolgen groot zijn.

    Het kan uiteindelijk altijd gebeuren dat een systeem of datacenter tijdelijk onbereikbaar is. Als je integraties op dat moment worden uitgevoerd, dan kan de data niet worden afgeleverd of opgeslagen. Bij veel integraties verdwijnt de data dan gewoon. Met selective outsourcing is het de taak van Enable U om te zorgen dat de integratie altijd werkt, eventueel ook met een vertraging als een datacenter offline is. Als een datacenter offline is, dan wordt de data opgeslagen om op een later moment alsnog uit te wisselen of desnoods per e-mail bij de IT-beheerder aangeleverd.

    Draag de verantwoordelijkheid over

    Door je integraties via selective outsourcing uit te besteden hoef je als organisatie enkel nog maar aan te geven welke applicaties en data silo’s met elkaar moeten kunnen communiceren. Vervolgens draagt de leverancier de verantwoordelijkheid om die integraties te leveren en te blijven leveren. Voor bedrijven die enorm veel integraties hebben, is het ook mogelijk om enkel de cruciale integraties uit te besteden en daarnaast zelf een iPaaS-platform aan te houden voor minder cruciale processen.

    Wij vinden het belangrijkste argument om te kiezen voor selective outsourcing, dat de leverancier die het aanbiedt ook de volledige verantwoordelijkheid draagt om een oplossing te leveren en beschikbaar te houden. Dit inclusief aanpassingen, patches en het afhandelen van storingen. Op die manier heb je de garantie dat je de interne IT-afdeling ook daadwerkelijk ontlast. 

    Auteur: Coen van Eenbergen

    Bron: TechZine

  • Wie domineert straks: de mens of de machine?

    mens of machineDe ontwikkelingen op informatie-technologisch gebied gaan snel en misschien wel steeds sneller. We horen en zien steeds meer van business intelligence, self service BI, artificial intelligence en machine learning. We zien dit terug bij werknemers die steeds meer de beschikking hebben over stuurinformatie via tools, zelfsturende auto’s, robots voor dementerenden maar ook computers die de mens verslaan spelletjes.

    Wat betekent dit?

    • Verdienmodel van bedrijven zullen anders worden
    • Innovaties komen misschien niet meer primair van de mens
    • Veel meer nu nog menselijke arbeid zal door machines worden overgenomen.

    Een paar ontwikkelingen in dit artikel worden uitgelicht om aan te geven hoe belangrijk business intelligence vandaag de dag is.

    Verdienmodel op basis van data

    Dat de informatietechnologie bestaande verdienmodellen op z’n kop zet lezen we dagelijks. We hoeven alleen maar naar V&D te kijken. De hoeveelheid bedrijven  die gebruik maken van een business model waarbij externe dataverzameling en analyse een cruciaal onderdeel is van het verdienmodel neemt hand over hand toe. Zelfs in tot nu toe sterk gedomineerde overheidssectoren zoals onderwijs of gezondheidszorg. Bekende bedrijven, zoals Google en Facebook, zijn overigens zonder concreet verdienmodel begonnen, maar zouden niets meer kunnen zonder genoemde data(analyse).

    Amazon

    Neem bijvoorbeeld een bedrijf als Amazon dat volledig draait op data. De verzamelde data heeft in grote mate betrekking op wie we zijn, hoe we ons gedragen en op onze voorkeuren. Amazon geeft deze data steeds meer betekenis door de toepassingen van de nieuwste technologieën. Een voorbeeld is hoe Amazon zelfs films en boeken ontwikkelt op basis van ons aankoop, kijk- en leesgedrag en hier zal het zeker niet bij blijven. Volgens Gartner is Amazon een van meeste leidende en visionaire spelers in de markt voor Infrastructure as a Service (IaaS). Bovendien prijst Gartner Amazon voor haar snelle manier van anticiperen op de technologische behoeftes uit de markt.

    Innovatie

    Volgens de Verenigde Naties zullen de nieuwste innovaties ontstaan vanuit kunstmatige intelligentie. Dit veronderstelt dat de machine de mens passeert met betrekking het bedenken van vernieuwingen. De IBM Watson-computer heeft bijvoorbeeld de mens al verslagen met het spelprogramma Jeopardy. Met moeilijke wiskundige berekening kunnen we niet meer zonder computer, maar dat wil nog niet zeggen dat de computer de mens overal in voorbij streeft. Met de ontwikkeling van zelfsturende auto’s is onlangs aangetoond dat middels machine learning de mens nog steeds leidend kan zijn en per saldo was er veel minder ontwikkelingstijd nodig.

    Mens of machine?

    Een feit is dat de machine steeds meer taken van de mens gaat overnemen en de mens in denkvermogen soms zelfs gaat overtreffen. De mens en machine zullen in de komende periode steeds meer naast elkaar gaan leven en de computer zal het menselijk handelen steeds beter begrijpen en beheersen. Het gevolg is, dat bestaande business modellen zullen gaan veranderen en veel banen in bestaande sectoren verloren zullen gaan. Maar of de computer de mens voorbij streeft en dat in de toekomst zelfs alleen innovatie via kunstmatige intelligentie komt is nog maar de vraag? Ok de industriële revolutie heeft een zeer grote impact op de mensheid gehad en terugkijkend heeft deze vele voordelen gebracht al zal het voor velen in die tijd niet altijd gemakkelijk geweest zijn. Laten we kijken hoe we hier ons voordeel mee kunnen doen. Geïnteresseerd? Klik hier voor meer informatie.

    Ruud Koopmans, RK-Intelligentie.nl, 29 februari 2016

     

EasyTagCloud v2.8