Nieuwsoverzicht BI tools markt juli 2019
Gedurende de hele maand mei kabbelde de markt voor BI-platforms en analytics zo’n beetje voort, maar begin juni was er breaking news. Zo werd de BI-gemeenschap opgeschrikt door de overname van twee veelbelovende leveranciers van BI tools en kwamen er ontluisterende mislukkingen aan het licht bij twee bekende specialisten in big data oplossingen.
Looker en Tableau overgenomen
We beginnen bij de overnames. Eerst was de in het Amerikaanse Santa Cruz gevestigde ´nichespeler´ Looker aan de beurt. Looker, vooral bekend van LookML als alternatief voor SQL, ´verdween´ voor 2.6 miljard dollar in de Google cloud. Nauwelijks van de schrik bekomen, werd pal daarna bekendgemaakt dat Salesforce voor omgerekend 15,7 miljard dollar de in Seattle gevestigde ´leider´ Tableau opslokt. Valt er op termijn voor klanten nog wel wat te kiezen?
Op dit moment is nog moeilijk in te schatten wat de exacte gevolgen zullen zijn voor huidige en toekomstige klanten, distributeurs en andere partners van de twee overnamedoelwitten. Zoals gebruikelijk zijn er veel geruststellende woorden, wordt er geschermd met synergievoordelen en meer financiële armslag en enorme marketingmogelijkheden voor zowel Looker als Tableau. En dat allemaal onder de vleugels van de twee bekende techgiganten.
Grotere afhankelijkheid van dominante marktpartijen
Één ding is zeker, dit nieuwe ´overnamegolfje´ in de BI-wereld betekent voor klanten een nog grotere afhankelijkheid van enkele dominante marktpartijen en dat maakt hun onderhandelingspositie er in het algemeen meestal niet sterker op. Bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre de overnemende partijen bereid zijn verder te investeren in innovatie van het producten- en dienstenportfolio van de overgenomen BI-spelers. Ook moet nog blijken hoe lang Google en Salesforce nog bereid zijn om te investeren in de merknamen van Looker en Tableau. Als we verder inzoomen op de aangekondigde acquisities valt een aantal details op.
Inspelen op digitale transformatie
Salesforce betaalt de bestaande aandeelhouders van het beursgenoteerde Tableau in aandelen, terwijl Google de aandeelhouders van het privaat gefinancierde Looker in cash betaalt. Ook de transactiewaarde verschilt aanzienlijk. Voor Tableau wordt omgerekend 6 keer meer betaald dan voor Looker. Dat is logisch, omdat Looker tot voor kort nog in de financieringsronde van ´E-funding´ verkeerde en Tableau volwassener is. Tableau is sinds 2013 beursgenoteerd en daardoor heeft het langer kunnen bouwen aan een hogere marktkapitalisatie.
Data is het fundament
Salesforce beschikt met Tableau volgens eigen zeggen over een ijzersterke propositie. De bedrijfsculturen komen overeen en zijn volgens hen sterk gericht op het succes van klanten. Gezamenlijk hopen ze te fungeren als een ´supercharger´ voor de digitale transformatie. De nummer 1 op de markt voor CRM systemen en de nummer 1 van end-to-end analytics platforms bundelen hun platforms om klanten te helpen bij die digitale transformatie. ‘Data is het fundament voor elke digitale transformatie’, zo stelt Salesforce. Tableau’s CEO Adam Selipsky verwacht met hulp van Salesforce miljoenen nieuwe eindgebruikers te kunnen bedienen met zijn platform en ´actionable insight´.
De potentiële markt voor bedrijven die met de digitale transformatie worstelen, wordt door marktonderzoeksbureau IDC geschat op maar liefst 1,8 biljoen Amerikaanse dollars.
Niet alleen kijken naar data, maar deze ook begrijpen
Kortom: de leveranciers lijken vooral zichzelf rijk te rekenen. Of eindgebruikers hier nu direct beter van worden, dat valt echter nog te bezien. Salesforce verwacht veel van Customer 360 en Einstein, het eigen platform, waarmee het klanten nu al op Artificial Intelligencegebaseerde inzichten verstrekt op het gebied van verkoop en marketing. In combinatie met het intuïtieve self-service analytics platform van Tableau hoopt het een nog bredere doelgroep aan klanten en eindgebruikers te bereiken in elke fase van de customer journey en tijdens elk touchpoint. De missie is om gebruikers te ondersteunen, zodat ze data niet alleen zien, maar ook begrijpen.
Alles lijkt business as usual
Tableau heeft in zestien jaar tijd een klantenbestand opgebouwd van zo’n 86.000 klanten wereldwijd, waaronder Netflix, Verizon en Schneider Electrics. Als onderdeel van Salesforce zal Tableau als zelfstandig merk verder opereren vanuit hetzelfde hoofdkantoor in Seattle en onder leiding van het huidige managementteam en dezelfde CEO. “Never change a winning team”, zo lijkt het devies. De communities van beide partijen, de 1,4 miljoen Trailblazers en de 1 miljoen tellende Tableau-community zullen elkaar bovendien alleen maar versterken, zo schatten beide partijen in.
Bedrijven hopen op de befaamde hefboomwerking
Ook Looker verwacht de vruchten te kunnen plukken na de overname door Google, dat formeel onderdeel uitmaakt van het moederbedrijf Alphabet. Na de finalisering van de transactie en de betaling van de overnamesom van 2,6 miljard dollar zal Looker direct opgaan in de Google Cloud.
Looker, dat in 2012 werd opgericht en een hoofdkantoor heeft in Santa Cruz, verheugt zich met name op een groter bereik en verwacht over meer middelen en intellectueel kapitaal te kunnen beschikken om hun zogenoemde unified platform voor BI, big data-applicaties en embedded analytics aan de man te brengen. Vanuit de Google Cloud zal Looker zijn klanten in staat stellen om te profiteren van de hefboomwerking die ontstaat door analytics, machine learning en AI te combineren.
Looker heeft een klantenbestand van zo’n 1.700 bedrijven en instellingen, waaronder bekende merken als Amazon, Etsy, IBM, Kickstarter, Lyft, Sony, Spotify en The Economist. Voor Google is de overname van Looker de grootste overname sinds de acquisitie van Nest, de slimme, ‘lerende’ thermostaat, die onder meer het verwarmen van je woning aanpast aan je leefpatroon, hetgeen je op afstand kunt regelen via je smartphone. Net als Tableau verwacht ook Looker door de overname bedrijven beter te kunnen ondersteunen bij de digitale transformatie.
De overname van Looker door Google komt niet helemaal uit de lucht vallen. Beide bedrijven onderhielden tot dusverre al een samenwerkingsverband waarbinnen ze 350 gezamenlijke klanten bedienden, waaronder Buzzfeed, Hearst, King en Yahoo!
Sterk groeiende vraag naar locatiedata
Nog voor de aangekondigde overname door Salesforce introduceerde Tableau nieuwe mapping-mogelijkheden voor een soepeler en slimmer gebruik van locatiegegevens. Zo biedt versie 2019.2. functionaliteit voor het analyseren van geospatiale data en nieuwe zogenoemde authoring-mogelijkheden voor de samenstellers.
Vernieuwingen in Ask Data
Deze nieuwe release breidt de door Mapbox aangedreven technologie voor background mapping uit met vectorkaarten. Gebruikers kunnen hiermee gedetailleerdere locatiedata naar voren brengen en analyseren op basis van achtergrondlagen met meer contextuele informatie. Aanvullende parameter-settings zorgen volgens de leverancier daarnaast voor verbeterde visuele interactiviteit in de nieuwe release. Ook zijn er verbeterde tools beschikbaar gekomen voor het samenstellen van dashboards en vernieuwingen in Ask Data, de natural language processing (NLP) technologie van Tableau. De softwareleverancier signaleert een groeiende vraag naar locatiedata.
Analyses zonder onderbreking
Volgens een recent analistenrapport zal 30% van alle interacties met klanten in 2022 worden aangestuurd door realtime analyses van hun locatie. In 2017 was dit nog slechts 4%. De nieuwe vectorkaarten in Tableau bieden gedetailleerde informatie en soepelere verkenningsmogelijkheden dan mapping-oplossingen die gebruikmaken van afbeeldingen. Als gebruikers inzoomen, uitzoomen of schuiven past de software de kaartomvang automatisch aan en hoeft deze geen afbeeldingen te laden, zodat gebruikers geen enkele onderbreking in hun analyse-flow hoeven te ervaren.
Unicorn van 1 miljard dollar moet deuren sluiten
In zijn hoogtijdagen werd het in Santa Clara gevestigde MapR nog gewaardeerd op meer dan een 1 miljard dollar. De zogenoemde ´unicorn´ groeide uit tot Apache Hadoop-specialist, maar moet nu de deuren sluiten, tenzij er nog een koper wordt gevonden. Ondanks de enorme hype heeft Hadoop niet zo’n hoge vlucht genomen. Volgens Gartner gebruikte in 2017 slechts 14% van de ondernemingen de als traag en complex ervaren opensourcesoftware. De CEO is samen met 122 werknemers ontslagen.
Recente megafusie levert niet gewenste resultaat
Ook bij Cloudera, ‘the enterprise data cloud company’ is de uittocht begonnen. De CEO is vervangen en de recente megafusie met rivaal Hortonworks heeft blijkbaar niet het gewenste resultaat opgeleverd. De financiële resultaten vallen vies tegen. Bovendien stellen de bestaande klanten van de fusiepartners nieuwe investeringen uit, vanwege de ontstane onzekerheid en het ontbreken van een gezamenlijke roadmap. Ook de concurrentie van de public cloud vendors speelt Cloudera parten.
Slecht nieuws voor eindgebruikers
Hoe je het ook bekijkt, dit is allemaal slecht nieuws voor klanten en eindgebruikers die ooit in goed vertrouwen met deze op papier veelbelovende partijen in zee zijn gegaan. Moraal van het verhaal: doe je huiswerk en probeer, voor zover mogelijk, een goed beeld te krijgen van de roadmap, de USPs, de kwaliteit van het management, reviews, gebruikerservaringen, enzovoorts. En last but not least, blijf zoveel mogelijk weg van de hypes!
Auteur: Eric van der Steen
Bron: Passionned