Sogeti en andere bedrijven gaven hun visie op deze vraagstukken tijdens het grootste BI evenement van de Benelux, dat op maandag 25 en dinsdag 26 november werd gehouden in Spant in Bussum. 'Data is changing the game' was de leidraad van de dertiende editie van het door Sogeti georganiseerde evenement. Het symposium trok zo'n 900 bezoekers.

Too big to know

Initiatiefnemer van het symposium Erik van Ommeren (Business Manager BI & Analytics Sogeti Nederland) stelt dat Big Data het einde van de intuitie betekent. "We hebben al die gegevens en dan komt daar er een mooie conclusie uit het systeem die niet matcht met ons gevoel. Nu is het nog zo dat gegevens makkelijk aan de kant worden geschoven en we liever op ons gevoel afgaan. We vertrouwen het systeem nog niet. Maar wat als in de toekomst blijkt dat het systeem het altijd bij het rechte eind heeft? Dan gaan er een grote veranderingen plaatsvinden." Van Ommeren denkt dat dit niet zonder slag of stoot zal gebeuren. "Hoe beter de technologie, hoe meer die van jou werk overneemt. Dat is eng. Daarnaast zijn de hoeveelheden data die worden geanalyseerd zo groot dat het lang niet altijd meer mogelijk is om te begrijpen waarom er bepaalde correlaties zijn. Kunnen we leven met het idee dat we niet meer weten waarom dingen zijn zoals ze zijn?"

Als Van Ommeren gelijk krijgt, gaan bedrijven in de toekomst hun strategie volledig bepalen aan de hand van data. "Het is belangrijk om 'data-dingen' niet aan allerlei verschillende mensen uit te besteden, maar om het bij elkaar te houden. Stel jezelf de vraag: wat gebeurt er met de kern van mijn organisatie als die door data gestuurd wordt?" Hij weet zeker dat bedrijven een grote transformatie gaan doormaken. "Als we over tien jaar terugkijken, denken we: ja, toen kwam alles voor het eerst samen."

Over-hyped

Niet iedereen is zo vast overtuigd van de snelheid waarmee Big Data het bedrijfsleven verovert. Rick van der Lans, industry analyst van R20/ Consultancy, twijfelt of de technologie wel klaar is voor wat hij noemt 'BI 2.0'. "Vergelijk het met de Cup-a-soup reclame. Het is poeder met water maar transformeert in een bedrijfsinstrument waarmee je de productiviteit kunt verbeteren. Het verschil tussen de Cup-a-soup reclame en Big Data is dat we bij de soep begrijpen dat het een grapje is." Volgens Van der Lans zijn er nog veel problemen met Big Data."We zijn gewend om met SQL-systemen te werken. Nu moeten we non-SQL implementeren in de applicaties. De meeste bedrijven zijn simpelweg niet in staat om dat te doen. Als oplossing zijn er sinds kort SQL lagen, maar deze voldoen nog niet op het gebied van schaalbaarheid en high-performance." Ook is het op grote schaal maken van verschillende soorten analyses niet zo makkelijk en bovendien duur. "Bedrijven moeten nu voor iedere soort analyse een aparte tool kopen. Je kunt niet bij één bedrijf terecht voor alle tools die je nodig hebt. Wat we nu zien is dat Big Data zomaar wordt 'gedropt' bij de bi-afdeling, maar de bi-specialisten zijn er niet klaar voor."

Of we nu klaar zijn voor Big Data of niet, in Groot-Brittannie maakt David M. Walker als principal consultant van het bedrijf Data Management & Warehousing volop gebruik van Big Data. Lees hier meer over in het artikel 'Over tien tot vijftien jaar hebben alle auto's een blackbox'.

Door Maaike Verschuren Bron: BI Platform Keyword: Online analytical processing

Twitter tweet: Zolang mensen de essentie van het verschil tussen kennis, informatie en data niet echt begrijpen blijven we onzin horen over de (on)mogelijkheden van datatechnologie.

Deel dit artikel

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
Verberg commentaar formulier Verberg commentaar formulier
  • Vet
  • Cursief
  • Onderstrepen
  • Doorhalen
  • Quote
  • Smileys
  • :confused:
  • :cool:
  • :cry:
  • :laugh:
  • :lol:
  • :normal:
  • :blush:
  • :rolleyes:
  • :sad:
  • :shocked:
  • :sick:
  • :sleeping:
  • :smile:
  • :surprised:
  • :tongue:
  • :unsure:
  • :whistle:
  • :wink: