Stijging privacyklachten over persoonlijke data in de eerste helft van 2019

Stijging privacyklachten over persoonlijke data in de eerste helft van 2019

Het aantal privacyklachten blijft sterk toenemen. Ruim 15.000 mensen hebben in de eerste zes maanden van dit jaar een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), zo laat de toezichthouder weten. Dat is bijna 60% meer dan in de tweede helft van 2018.

Mensen lopen volgens de AP vast bij een inzageverzoek of het verzoek om verwijdering van hun gegevens. Dit speelt vooral bij zakelijke dienstverleners, zoals energieleveranciers en de detailhandel.

15.313 mensen hebben in het eerste zes maanden van 2019 een privacyklacht ingediend bij de AP. Ook het aantal internationale klachten is sterk toegenomen. Een verklaring voor het grote aantal klachten is dat de mogelijkheid om privacyklachten in te dienen nieuw is in Nederland en steeds bekender wordt.

De AP heeft in de eerste helft van 2019 ruim 10.000 klachten afgerond. Veel telefonische klachten konden direct naar tevredenheid worden behandeld. In veel andere gevallen hebben medewerkers van de AP mensen op weg geholpen om zelf een klacht in te dienen bij de organisatie waarover de klacht gaat. Er lopen 68 onderzoeken naar aanleiding van een veelvoud aan klachten.

Zakelijke dienstverleners (46%), de overheid (14%) en de IT-sector (13%) zijn de sectoren waarover de AP de meeste klachten ontvangt. Bij zakelijke dienstverleners, zoals energieleveranciers en de detailhandel gaan de klachten vooral over privacyrechten van mensen en direct marketing. Bij de overheid komt de rechtmatigheid van gegevensverwerkingen het meest aan de orde.

Voorzitter Aleid Wolfsen vindt dat er een structurele oplossing moet komen, ‘zodat we de klachten adequaat kunnen blijven behandelen. De bescherming van je privacy is een grondrecht, het mag nooit een wassen neus worden.’

Iedereen kan sinds 25 mei 2018 een privacyklacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat kan als iemand vermoedt dat zijn of haar persoonsgegevens zijn verwerkt op een manier die in strijd is met de privacywet.

Bron: Emerce

Forrester benoemt SAS als leader voor Enterprise Insights platforms

saslogo280x80 580x358SAS is benoemd tot leider in The Forrester Wave: Enterprise Insight Platforms, Q1 2019. In het rapport wordt opgemerkt dat "SAS Viya een moderne architectuur is met een enkele krachtige analytische engine. Het platform van SAS biedt ook de nauwste integratie die we hebben gezien tussen verschillende analysemogelijkheden, data preparation en governance."

De succesvolle organisaties van deze tijd worden gedreven door analytische inzichten, niet door intuïtie. SAS Viya op het SAS Platform biedt bedrijven toonaangevende analyticsmogelijkheden om zakelijke beslissingen met zowel snelheid als schaalbaarheid te ondersteunen. Met behulp van een solide en samenhangende omgeving kunnen organisaties hun data op grote schaal manipuleren en verkennen. SAS Viya biedt ook toegang tot geavanceerde analyses en kunstmatige intelligentie (AI), met een extra laag voor transparantie en interpretatie in door AI gegenereerde beslissingen. Daarmee wordt de ‘black box’ van AI voor zowel data scientists als zakelijke gebruikers geopend.

Volledige levenscyclus van analyses

Volgens Sarah Gates, Product Marketing Manager voor het SAS-platform, willen bedrijven vertrouwen op een uitgebreid platform dat data management, analytics en ontwikkelingstools orkestreert om inzichten te genereren die hun beslissingen ondersteunen. “Het produceren van zowel snelle als betrouwbare resultaten is van cruciaal belang. SAS Viya biedt deze ondersteuning gedurende de volledige levenscyclus van analytics - van data tot discovery en implementatie.”

Het rapport van Forrester vermeldt dat SAS een eersteklas toolset heeft voor analyse, voorspellen en streamen van. “Ondersteuning voor notebooks, programmeren voor meerdere talen en meer cloudopties completeren SAS Viya en maken het een goede keuze voor bedrijven met bedrijfskritieke analysebehoeften." SAS scoort het hoogst in de analytics tools categorie en heeft de hoogst mogelijke score behaald in de categorie market presence.

 

Bron: BI-Platform

 

Samsung plans to open AI center in Cambridge

samsung logoSamsung Electronics Co. Ltd., the Korean-based electronics giant, will open a new artificial-intelligence center in Cambridge, England, as the company seeks to benefit from cutting-edge academic research into the technology.

Andrew Blake, a pioneering researcher in the development of systems that enable computers to interpret visual data, and a former director of Microsoft Corp.’s Cambridge Research Lab, will head the new Samsung AI center, the company said Tuesday.

The center may hire as many as 150 AI experts, bringing the total number of people Samsung has working on research and development in the U.K. to 400 "in the near future," the company said.

U.K. Prime Minister Theresa May said Samsung’s new lab would create high-paying, high-skilled jobs. "It is a vote of confidence in the U.K. as a world leader in artificial-intelligence," she said. 

Samsung said it selected Cambridge because the University of Cambridge is world-renowned for its work on machine-learning and because the city already had a number of other prominent AI research labs, including Microsoft’s.

Blake said the new Cambridge lab would focus on areas such as getting computers to recognize human emotions and ways to improve how people communicate and interact with increasingly intelligent machines.

Hyun-suk Kim, Samsung’s chief executive officer, said the company would be looking at uses of AI that help provide users of devices, such as the Korean manufacturer’s phones, with more personalized services that better understood human behavior.

Samsung joins a number of technology companies ramping up research into artificial-intelligence around the globe. Facebook Inc. announced the opening of two new AI labs, in Pittsburgh and Seattle, earlier this month. DeepMind, the London-based artificial intelligence company owned by Alphabet Inc., announced the opening of a new lab in Paris in March and last year expanded in Montreal and Edmonton, Alberta, in Canada.

But new corporate research labs have often poached top academic computer scientists, luring them with pay packages that sometimes reach into seven figures, raising fears about a brain drain that may ultimately undercut the training of the next generation of scientists. In one of the most infamous examples, Uber hired 40 researchers and engineers away from Carnegie Mellon University’s robotics lab in Pittsburgh to staff its own self-driving car effort.

In some cases, companies have tried to allay such fears by emphasizing that top academic hires will maintain a university affiliation or continue to have some role supervising students and teaching. Samsung said Blake will continue to be affiliated with the University of Cambridge and supervise PhD students despite his appointment.

 

Source: Bloomberg

Data Science implementeren is geen ‘Prutsen en Pielen zonder pottenkijkers’

Belastingdienst

Van fouten bij de Belastingdienst kunnen we veel leren

De belastingdienst verkeert opnieuw in zwaar weer. Na de negatieve berichtgeving in 2016 was in Zembla te zien hoe de belastingdienst invulling gaf aan Data Analytics. De broedkamer waarin dat gebeurde stond intern bekend als domein om te 'prutsen en pielen zonder pottenkijkers'.

Wetgeving met voeten getreden

Een overheidsdienst die privacy- en aanbestedingswetgeving met voeten treedt staat natuurlijk garant voor tumult en kijkcijfers. En terecht natuurlijk. Vanuit oorzaak en gevolg denken is het echter de vraag of die wetsovertredingen nou wel het meest interessant zijn. Want hoe kon het gebeuren dat een stel whizzkids in datatechnologie onder begeleiding van een extern bureau (Accenture) in een ‘kraamkamer’ werden gezet. En zo, apart van de gehele organisatie, een vrijbrief kregen voor…….Ja voor wat eigenlijk?

Onder leiding van de directeur van de belastingdienst Hans Blokpoel is er een groot data en analytics team gestart. Missie: alle bij de belastingdienst bekende gegevens te combineren, om zo efficiënter te kunnen werken, fraude te kunnen detecteren en meer belastingopbrengsten te genereren. En zo dus waarde voor de Belastingdienst te genereren. Dit lijkt op een data science strategie. Maar wist de belastingdienst wel echt waar ze mee bezig was? Vacatureteksten die werden gebruikt om data scientists te werven spreken van ‘prutsen en pielen zonder pottenkijkers’.

De klacht van Zembla is dat het team het niveau van ‘prutsen en pielen’ feitelijk niet ontsteeg. Fysieke beveiliging, authenticatie en autorisatie waren onvoldoende. Het was onmogelijk te zien wie bij de financiële gegevens van 11 miljoen burgers en 2 miljoen bedrijven geweest was, en of deze gedownload of gehackt waren. Er is letterlijk niet aan de wetgeving voldaan.

Problemen met data science

Wat bij de Belastingdienst misgaat gebeurt bij heel erg veel bedrijven en organisaties. Een directeur, manager of bestuurder zet data en analytics in om (letterlijk?) slimmer te zijn dan de rest. Geïsoleerd van de rest van de organisatie worden slimme jongens en meisjes zonder restricties aan de slag gezet met data. Uit alle experimenten en probeersels komen op den duur aardige resultaten. Resultaten die de belofte van de 'data driven organisatie' mogelijk moeten maken.

De case van de belastingdienst maakt helaas eens te meer duidelijk dat er voor een 'data driven organisatie' veel meer nodig is dan de vaardigheid om data te verzamelen en te analyseren. Tot waarde brengen van data vergt visie (een data science strategie), een organisatiewijze die daarop aansluit (de ene data scientist is de andere niet) maar ook kennis van de restricties. Daarmee vraagt het om een cultuur waarin privacy en veiligheid gewaarborgd worden. Voor een adequate invulling van de genoemde elementen heb je een groot deel van de ‘oude’ organisatie nodig alsmede een adequate inbedding van de nieuwe eenheid of funct

ie.

Strategie en verwachtingen

Data science schept verwachtingen. Meer belastinginkomsten met minder kosten, hogere omzet of minder fraude. Efficiency in operatie maar ook effectiviteit in klanttevredenheid. Inzicht in (toekomstige) marktontwikkelingen. Dit zijn hoge verwachtingen. Implementatie van data science vraagt echter ook om investeringen. Stevige investeringen in technologie en hoogopgeleide mensen. Schaarse mensen bovendien met kennis van IT, statistiek, onderzoeksmethodologie etc. Hoge verwachtingen die gepaard gaan met stevige investeringen leiden snel tot teleurstellingen. Teleurstellingen leiden tot druk. Druk leidt niet zelden tot het opzoeken van grenzen. En het opzoeken van grenzen leidt tot problemen. De functie van een strategie is deze dynamiek te voorkomen.

Het managen van de verhouding tussen verwachtingen en investeringen begint bij een data science strategie. Een antwoord op de vraag: Wat willen we in welke volgorde volgens welke tijdspanne met de implementatie van data science bereiken? Gaan we de huidige processen optimaliseren (business executie strategie) of transformeren (business transformatie strategie)? Of moet het data science team nieuwe wijzen van werken faciliteren (enabling strategie)? Deze vragen zou een organisatie zichzelf moeten stellen alvorens met data science te beginnen. Een helder antwoord op de strategie vraag stuurt de governance (waar moeten we op letten? Wat kan er fout gaan?) maar ook de verwachtingen. Bovendien weten we dan wie er bij de nieuwe functie moet worden betrokken en wie zeker niet.

 

Governance en excessen

Want naast een data science strategie vraag adequate governance om een organisatie die in staat is om domeinkennis en expertise uit het veld te kunnen combineren met data. Dat vereist het in kunnen schatten van 'wat kan' en 'wat niet'. En daarvoor heb je een groot deel van de 'oude' organisatie nodig. Lukt dat, dan is de 'data driven organisatie' een feit. Lukt het niet dan kun je wachten op brokken. In dit geval dus een mogelijke blootstelling van alle financiele data van alle 11 miljoen belastingplichtige burgers en 2 miljoen bedrijven. Een branchevreemde data scientist is als een kernfysicus die in experimenten exotische (en daarmee ook potentieel gevaarlijke) toepassingen verzint. Wanneer een organisatie niet stuurt op de doelstellingen en dus data science strategie dan neemt de kans op excessen toe.

 

Data science is veelmeer dan technologie

Ervaringsdeskundigen weten al lang dat data science veelmeer is dat het toepassen van moderne technologie op grote hoeveelheden data. Er zijn een aantal belangrijke voorwaarden voor succes. In de eerste plaats gaat het om een visie op hoe data en data technologie tot waarde kunnen worden gebracht. Vervolgens gaat het om de vraag hoe je deze visie organisatorisch wilt realiseren. Pas dan ontstaat een kader waarin data en technologie gericht kunnen worden ingezet. Zo kunnen excessen worden voorkomen en wordt waarde gecreëerd voor de organisatie. Precies deze stappen lijken bij de Belastingdienst te zijn overgeslagen.

 

Zembla

De door Zembla belichtte overtreding van wetgeving is natuurlijk een stuk spannender. Vanuit het credo ‘voorkomen is beter dan genezen’ blijft het jammer dat het goed toepassen van data science in organisaties in de uitzending is onderbelicht.

 

Bron: Business Data Science Leergang Radboud Management Academy http://www.ru.nl/rma/leergangen/bds/

Auteurs: Alex Aalberts / Egbert Philips

Rabobank investeert in drie BI-start-ups

5710589Het Rabo Pre-Seed Fund financiert in de drie business intelligence (bi)-start-ups Bolas, LeanLibrary en uCrowds. Zij zijn aangesloten bij UtrechtInc. Die start-up-incubator beheert het investeringsfonds namens Rabobank Utrecht en de Universiteit Utrecht. Iedere start-up ontvangt een lening van achttienduizend euro.

De drie start-ups hebben de eerste vier maanden bij UtrechtInc afgerond. Tijdens de zogenaamde Demo Day presenteerden zij hun voortgang en toekomststrategieën aan een onafhankelijke jury. Die bepaalt welke deelnemers bij de Utrechtse incubator morgen blijven voor het vervolgprogramma, de zogenaamde build fase. Daarnaast krijgen zij toegang tot een lening van achttienduizend euro bij het Rabo Pre-Seed Fund.

Tijdens de build fase moeten de start-ups doorgroeien tot een scale-up. Dat houdt in dat zij een omzet boven de één miljoen euro moeten realiseren. Daarna ‘vliegen ze uit’ bij de incubator. Tijdens deze (onbepaalde) periode krijgen deelnemers toegang tot onder meer huisvesting, een persoonlijke coach, netwerken, onderwijsmogelijkheden, experts, klanten en advies. Bovendien kunnen ze wederom pitchen voor een extra financiering van vijftigduizend euro.

UtrechtInc

UtrechtInc is gevestigd op het Utrecht Science Park en heeft momenteel dertig start-ups in huis. Gemiddeld blijven de startende ondernemingen zo’n twee jaar bij de incubator in huis. Het bedrijf claimt 150 start-ups te hebben ondersteund.

De BI-start-ups          

  • Bolas: Biedt een projecttool waarmee studenten de meest relevante en betrouwbare bronnen uit Google en databanken filteren, bewaren en delen.
  • LeanLibrary: Levert digitale dienstverlening voor (universiteits)bibliotheken om gebruikers snel en gemakkelijk toegang te bieden tot databases met wetenschappelijk materiaal.
  • uCrowds: Creëert simulaties waarmee je kunt zien hoe mensenmassa's zich gaan gedragen op een bepaald terrein. Om zo potentieel gevaarlijke situaties op bijvoorbeeld festivals te analyseren en voorkomen.

Source: computable.nl, 23 januari 2017

Business Intelligence

Data analysis hierarchical clustering
september 17, 2019 5

Using Hierarchical Clustering in data analysis

Using Hierarchical Clustering in data analysis This article discusses the analytical method of Hierarchical Clustering and how it… Lees meer

Market Intelligence

topic modeling data science
september 17, 2019 6

Topic modeling and the need for humanity in data science

Topic modeling and the need for humanity in data science In fields involved with knowledge production, unsupervised… Lees meer

Competitive Intelligence

competitive intelligence analysis
september 18, 2019 4

Which questions to ask when analyzing a competitor? A constructive overview

Which questions to ask when analyzing a competitor? A constructive overview Many businesses are hiring a competitive intelligence… Lees meer

Intelligente Organisatie