Nieuwsoverzicht BI tools markt juli 2019

Nieuwsoverzicht BI tools markt juli 2019

Gedurende de hele maand mei kabbelde de markt voor BI-platforms en analytics zo’n beetje voort, maar begin juni was er breaking news. Zo werd de BI-gemeenschap opgeschrikt door de overname van twee veelbelovende leveranciers van BI tools en kwamen er ontluisterende mislukkingen aan het licht bij twee bekende specialisten in big data oplossingen.

Looker en Tableau overgenomen

We beginnen bij de overnames. Eerst was de in het Amerikaanse Santa Cruz gevestigde ´nichespeler´ Looker aan de beurt. Looker, vooral bekend van LookML als alternatief voor SQL, ´verdween´ voor 2.6 miljard dollar in de Google cloud. Nauwelijks van de schrik bekomen, werd pal daarna bekendgemaakt dat Salesforce voor omgerekend 15,7 miljard dollar de in Seattle gevestigde ´leider´ Tableau opslokt. Valt er op termijn voor klanten nog wel wat te kiezen?

Op dit moment is nog moeilijk in te schatten wat de exacte gevolgen zullen zijn voor huidige en toekomstige klanten, distributeurs en andere partners van de twee overnamedoelwitten. Zoals gebruikelijk zijn er veel geruststellende woorden, wordt er geschermd met synergievoordelen en meer financiële armslag en enorme marketingmogelijkheden voor zowel Looker als Tableau. En dat allemaal onder de vleugels van de twee bekende techgiganten.

Grotere afhankelijkheid van dominante marktpartijen

Één ding is zeker, dit nieuwe ´overnamegolfje´ in de BI-wereld betekent voor klanten een nog grotere afhankelijkheid van enkele dominante marktpartijen en dat maakt hun onderhandelingspositie er in het algemeen meestal niet sterker op. Bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre de overnemende partijen bereid zijn verder te investeren in innovatie van het producten- en dienstenportfolio van de overgenomen BI-spelers. Ook moet nog blijken hoe lang Google en Salesforce nog bereid zijn om te investeren in de merknamen van Looker en Tableau. Als we verder inzoomen op de aangekondigde acquisities valt een aantal details op.

Inspelen op digitale transformatie

Salesforce betaalt de bestaande aandeelhouders van het beursgenoteerde Tableau in aandelen, terwijl Google de aandeelhouders van het privaat gefinancierde Looker in cash betaalt. Ook de transactiewaarde verschilt aanzienlijk. Voor Tableau wordt omgerekend 6 keer meer betaald dan voor Looker. Dat is logisch, omdat Looker tot voor kort nog in de financieringsronde van ´E-funding´ verkeerde en Tableau volwassener is. Tableau is sinds 2013 beursgenoteerd en daardoor heeft het langer kunnen bouwen aan een hogere marktkapitalisatie.

Data is het fundament

Salesforce beschikt met Tableau volgens eigen zeggen over een ijzersterke propositie. De bedrijfsculturen komen overeen en zijn volgens hen sterk gericht op het succes van klanten. Gezamenlijk hopen ze te fungeren als een ´supercharger´ voor de digitale transformatie. De nummer 1 op de markt voor CRM systemen en de nummer 1 van end-to-end analytics platforms bundelen hun platforms om klanten te helpen bij die digitale transformatie. ‘Data is het fundament voor elke digitale transformatie’, zo stelt Salesforce. Tableau’s CEO Adam Selipsky verwacht met hulp van Salesforce miljoenen nieuwe eindgebruikers te kunnen bedienen met zijn platform en ´actionable insight´.

De potentiële markt voor bedrijven die met de digitale transformatie worstelen, wordt door marktonderzoeksbureau IDC geschat op maar liefst 1,8 biljoen Amerikaanse dollars.

Niet alleen kijken naar data, maar deze ook begrijpen

Kortom: de leveranciers lijken vooral zichzelf rijk te rekenen. Of eindgebruikers hier nu direct beter van worden, dat valt echter nog te bezien. Salesforce verwacht veel van Customer 360 en Einstein, het eigen platform, waarmee het klanten nu al op Artificial Intelligence gebaseerde inzichten verstrekt op het gebied van verkoop en marketing. In combinatie met het intuïtieve self-service analytics platform van Tableau hoopt het een nog bredere doelgroep aan klanten en eindgebruikers te bereiken in elke fase van de customer journey en tijdens elk touchpoint. De missie is om gebruikers te ondersteunen, zodat ze data niet alleen zien, maar ook begrijpen.

Alles lijkt business as usual

Tableau heeft in zestien jaar tijd een klantenbestand opgebouwd van zo’n 86.000 klanten wereldwijd, waaronder Netflix, Verizon en Schneider Electrics. Als onderdeel van Salesforce zal Tableau als zelfstandig merk verder opereren vanuit hetzelfde hoofdkantoor in Seattle en onder leiding van het huidige managementteam en dezelfde CEO. “Never change a winning team”, zo lijkt het devies. De communities van beide partijen, de 1,4 miljoen Trailblazers en de 1 miljoen tellende Tableau-community zullen elkaar bovendien alleen maar versterken, zo schatten beide partijen in.

Bedrijven hopen op de befaamde hefboomwerking

Ook Looker verwacht de vruchten te kunnen plukken na de overname door Google, dat formeel onderdeel uitmaakt van het moederbedrijf Alphabet. Na de finalisering van de transactie en de betaling van de overnamesom van 2,6 miljard dollar zal Looker direct opgaan in de Google Cloud.

Looker, dat in 2012 werd opgericht en een hoofdkantoor heeft in Santa Cruz, verheugt zich met name op een groter bereik en verwacht over meer middelen en intellectueel kapitaal te kunnen beschikken om hun zogenoemde unified platform voor BI, big data-applicaties en embedded analytics aan de man te brengen. Vanuit de Google Cloud zal Looker zijn klanten in staat stellen om te profiteren van de hefboomwerking die ontstaat door analytics, machine learning en AI te combineren.

Looker heeft een klantenbestand van zo’n 1.700 bedrijven en instellingen, waaronder bekende merken als Amazon, Etsy, IBM, Kickstarter, Lyft, Sony, Spotify en The Economist. Voor Google is de overname van Looker de grootste overname sinds de acquisitie van Nest, de slimme, ‘lerende’ thermostaat, die onder meer het verwarmen van je woning aanpast aan je leefpatroon, hetgeen je  op afstand kunt regelen via je smartphone. Net als Tableau verwacht ook Looker door de overname bedrijven beter te kunnen ondersteunen bij de digitale transformatie.

De overname van Looker door Google komt niet helemaal uit de lucht vallen. Beide bedrijven onderhielden tot dusverre al een samenwerkingsverband waarbinnen ze 350 gezamenlijke klanten bedienden, waaronder Buzzfeed, Hearst, King en Yahoo!

Sterk groeiende vraag naar locatiedata

Nog voor de aangekondigde overname door Salesforce introduceerde Tableau nieuwe mapping-mogelijkheden voor een soepeler en slimmer gebruik van locatiegegevens. Zo biedt versie 2019.2. functionaliteit voor het analyseren van geospatiale data en nieuwe zogenoemde authoring-mogelijkheden voor de samenstellers.

Vernieuwingen in Ask Data

Deze nieuwe release breidt de door Mapbox aangedreven technologie voor background mapping uit met vectorkaarten. Gebruikers kunnen hiermee gedetailleerdere locatiedata naar voren brengen en analyseren op basis van achtergrondlagen met meer contextuele informatie. Aanvullende parameter-settings zorgen volgens de leverancier daarnaast voor verbeterde visuele interactiviteit in de nieuwe release. Ook zijn er verbeterde tools beschikbaar gekomen voor het samenstellen van dashboards en vernieuwingen in Ask Data, de natural language processing (NLP) technologie van Tableau. De softwareleverancier signaleert een groeiende vraag naar locatiedata.

Analyses zonder onderbreking

Volgens een recent analistenrapport zal 30% van alle interacties met klanten in 2022 worden aangestuurd door realtime analyses van hun locatie. In 2017 was dit nog slechts 4%. De nieuwe vectorkaarten in Tableau bieden gedetailleerde informatie en soepelere verkenningsmogelijkheden dan mapping-oplossingen die gebruikmaken van afbeeldingen. Als gebruikers inzoomen, uitzoomen of schuiven past de software de kaartomvang automatisch aan en hoeft deze geen afbeeldingen te laden, zodat gebruikers geen enkele onderbreking in hun analyse-flow hoeven te ervaren.

Unicorn van 1 miljard dollar moet deuren sluiten

In zijn hoogtijdagen werd het in Santa Clara gevestigde MapR nog gewaardeerd op meer dan een 1 miljard dollar. De zogenoemde ´unicorn´ groeide uit tot Apache Hadoop-specialist, maar moet nu de deuren sluiten, tenzij er nog een koper wordt gevonden. Ondanks de enorme hype heeft Hadoop niet zo’n hoge vlucht genomen. Volgens Gartner gebruikte in 2017 slechts 14% van de ondernemingen de als traag en complex ervaren opensourcesoftware. De CEO is samen met 122 werknemers ontslagen. 

Recente megafusie levert niet gewenste resultaat

Ook bij Cloudera, ‘the enterprise data cloud company’ is de uittocht begonnen. De CEO is vervangen en de recente megafusie met rivaal Hortonworks heeft blijkbaar niet het gewenste resultaat opgeleverd. De financiële resultaten vallen vies tegen. Bovendien stellen de bestaande klanten van de fusiepartners nieuwe investeringen uit, vanwege de ontstane onzekerheid en het ontbreken van een gezamenlijke roadmap. Ook de concurrentie van de public cloud vendors speelt Cloudera parten.

Slecht nieuws voor eindgebruikers

Hoe je het ook bekijkt, dit is allemaal slecht nieuws voor klanten en eindgebruikers die ooit in goed vertrouwen met deze op papier veelbelovende partijen in zee zijn gegaan. Moraal van het verhaal: doe je huiswerk en probeer, voor zover mogelijk, een goed beeld te krijgen van de roadmap, de USPs, de kwaliteit van het management, reviews, gebruikerservaringen, enzovoorts. En last but not least, blijf zoveel mogelijk weg van de hypes!

Auteur: Eric van der Steen

Bron: Passionned

Forrester benoemt SAS als leader voor Enterprise Insights platforms

saslogo280x80 580x358SAS is benoemd tot leider in The Forrester Wave: Enterprise Insight Platforms, Q1 2019. In het rapport wordt opgemerkt dat "SAS Viya een moderne architectuur is met een enkele krachtige analytische engine. Het platform van SAS biedt ook de nauwste integratie die we hebben gezien tussen verschillende analysemogelijkheden, data preparation en governance."

De succesvolle organisaties van deze tijd worden gedreven door analytische inzichten, niet door intuïtie. SAS Viya op het SAS Platform biedt bedrijven toonaangevende analyticsmogelijkheden om zakelijke beslissingen met zowel snelheid als schaalbaarheid te ondersteunen. Met behulp van een solide en samenhangende omgeving kunnen organisaties hun data op grote schaal manipuleren en verkennen. SAS Viya biedt ook toegang tot geavanceerde analyses en kunstmatige intelligentie (AI), met een extra laag voor transparantie en interpretatie in door AI gegenereerde beslissingen. Daarmee wordt de ‘black box’ van AI voor zowel data scientists als zakelijke gebruikers geopend.

Volledige levenscyclus van analyses

Volgens Sarah Gates, Product Marketing Manager voor het SAS-platform, willen bedrijven vertrouwen op een uitgebreid platform dat data management, analytics en ontwikkelingstools orkestreert om inzichten te genereren die hun beslissingen ondersteunen. “Het produceren van zowel snelle als betrouwbare resultaten is van cruciaal belang. SAS Viya biedt deze ondersteuning gedurende de volledige levenscyclus van analytics - van data tot discovery en implementatie.”

Het rapport van Forrester vermeldt dat SAS een eersteklas toolset heeft voor analyse, voorspellen en streamen van. “Ondersteuning voor notebooks, programmeren voor meerdere talen en meer cloudopties completeren SAS Viya en maken het een goede keuze voor bedrijven met bedrijfskritieke analysebehoeften." SAS scoort het hoogst in de analytics tools categorie en heeft de hoogst mogelijke score behaald in de categorie market presence.

 

Bron: BI-Platform

 

Samsung plans to open AI center in Cambridge

samsung logoSamsung Electronics Co. Ltd., the Korean-based electronics giant, will open a new artificial-intelligence center in Cambridge, England, as the company seeks to benefit from cutting-edge academic research into the technology.

Andrew Blake, a pioneering researcher in the development of systems that enable computers to interpret visual data, and a former director of Microsoft Corp.’s Cambridge Research Lab, will head the new Samsung AI center, the company said Tuesday.

The center may hire as many as 150 AI experts, bringing the total number of people Samsung has working on research and development in the U.K. to 400 "in the near future," the company said.

U.K. Prime Minister Theresa May said Samsung’s new lab would create high-paying, high-skilled jobs. "It is a vote of confidence in the U.K. as a world leader in artificial-intelligence," she said. 

Samsung said it selected Cambridge because the University of Cambridge is world-renowned for its work on machine-learning and because the city already had a number of other prominent AI research labs, including Microsoft’s.

Blake said the new Cambridge lab would focus on areas such as getting computers to recognize human emotions and ways to improve how people communicate and interact with increasingly intelligent machines.

Hyun-suk Kim, Samsung’s chief executive officer, said the company would be looking at uses of AI that help provide users of devices, such as the Korean manufacturer’s phones, with more personalized services that better understood human behavior.

Samsung joins a number of technology companies ramping up research into artificial-intelligence around the globe. Facebook Inc. announced the opening of two new AI labs, in Pittsburgh and Seattle, earlier this month. DeepMind, the London-based artificial intelligence company owned by Alphabet Inc., announced the opening of a new lab in Paris in March and last year expanded in Montreal and Edmonton, Alberta, in Canada.

But new corporate research labs have often poached top academic computer scientists, luring them with pay packages that sometimes reach into seven figures, raising fears about a brain drain that may ultimately undercut the training of the next generation of scientists. In one of the most infamous examples, Uber hired 40 researchers and engineers away from Carnegie Mellon University’s robotics lab in Pittsburgh to staff its own self-driving car effort.

In some cases, companies have tried to allay such fears by emphasizing that top academic hires will maintain a university affiliation or continue to have some role supervising students and teaching. Samsung said Blake will continue to be affiliated with the University of Cambridge and supervise PhD students despite his appointment.

 

Source: Bloomberg

Data Science implementeren is geen ‘Prutsen en Pielen zonder pottenkijkers’

Belastingdienst

Van fouten bij de Belastingdienst kunnen we veel leren

De belastingdienst verkeert opnieuw in zwaar weer. Na de negatieve berichtgeving in 2016 was in Zembla te zien hoe de belastingdienst invulling gaf aan Data Analytics. De broedkamer waarin dat gebeurde stond intern bekend als domein om te 'prutsen en pielen zonder pottenkijkers'.

Wetgeving met voeten getreden

Een overheidsdienst die privacy- en aanbestedingswetgeving met voeten treedt staat natuurlijk garant voor tumult en kijkcijfers. En terecht natuurlijk. Vanuit oorzaak en gevolg denken is het echter de vraag of die wetsovertredingen nou wel het meest interessant zijn. Want hoe kon het gebeuren dat een stel whizzkids in datatechnologie onder begeleiding van een extern bureau (Accenture) in een ‘kraamkamer’ werden gezet. En zo, apart van de gehele organisatie, een vrijbrief kregen voor…….Ja voor wat eigenlijk?

Onder leiding van de directeur van de belastingdienst Hans Blokpoel is er een groot data en analytics team gestart. Missie: alle bij de belastingdienst bekende gegevens te combineren, om zo efficiënter te kunnen werken, fraude te kunnen detecteren en meer belastingopbrengsten te genereren. En zo dus waarde voor de Belastingdienst te genereren. Dit lijkt op een data science strategie. Maar wist de belastingdienst wel echt waar ze mee bezig was? Vacatureteksten die werden gebruikt om data scientists te werven spreken van ‘prutsen en pielen zonder pottenkijkers’.

De klacht van Zembla is dat het team het niveau van ‘prutsen en pielen’ feitelijk niet ontsteeg. Fysieke beveiliging, authenticatie en autorisatie waren onvoldoende. Het was onmogelijk te zien wie bij de financiële gegevens van 11 miljoen burgers en 2 miljoen bedrijven geweest was, en of deze gedownload of gehackt waren. Er is letterlijk niet aan de wetgeving voldaan.

Problemen met data science

Wat bij de Belastingdienst misgaat gebeurt bij heel erg veel bedrijven en organisaties. Een directeur, manager of bestuurder zet data en analytics in om (letterlijk?) slimmer te zijn dan de rest. Geïsoleerd van de rest van de organisatie worden slimme jongens en meisjes zonder restricties aan de slag gezet met data. Uit alle experimenten en probeersels komen op den duur aardige resultaten. Resultaten die de belofte van de 'data driven organisatie' mogelijk moeten maken.

De case van de belastingdienst maakt helaas eens te meer duidelijk dat er voor een 'data driven organisatie' veel meer nodig is dan de vaardigheid om data te verzamelen en te analyseren. Tot waarde brengen van data vergt visie (een data science strategie), een organisatiewijze die daarop aansluit (de ene data scientist is de andere niet) maar ook kennis van de restricties. Daarmee vraagt het om een cultuur waarin privacy en veiligheid gewaarborgd worden. Voor een adequate invulling van de genoemde elementen heb je een groot deel van de ‘oude’ organisatie nodig alsmede een adequate inbedding van de nieuwe eenheid of funct

ie.

Strategie en verwachtingen

Data science schept verwachtingen. Meer belastinginkomsten met minder kosten, hogere omzet of minder fraude. Efficiency in operatie maar ook effectiviteit in klanttevredenheid. Inzicht in (toekomstige) marktontwikkelingen. Dit zijn hoge verwachtingen. Implementatie van data science vraagt echter ook om investeringen. Stevige investeringen in technologie en hoogopgeleide mensen. Schaarse mensen bovendien met kennis van IT, statistiek, onderzoeksmethodologie etc. Hoge verwachtingen die gepaard gaan met stevige investeringen leiden snel tot teleurstellingen. Teleurstellingen leiden tot druk. Druk leidt niet zelden tot het opzoeken van grenzen. En het opzoeken van grenzen leidt tot problemen. De functie van een strategie is deze dynamiek te voorkomen.

Het managen van de verhouding tussen verwachtingen en investeringen begint bij een data science strategie. Een antwoord op de vraag: Wat willen we in welke volgorde volgens welke tijdspanne met de implementatie van data science bereiken? Gaan we de huidige processen optimaliseren (business executie strategie) of transformeren (business transformatie strategie)? Of moet het data science team nieuwe wijzen van werken faciliteren (enabling strategie)? Deze vragen zou een organisatie zichzelf moeten stellen alvorens met data science te beginnen. Een helder antwoord op de strategie vraag stuurt de governance (waar moeten we op letten? Wat kan er fout gaan?) maar ook de verwachtingen. Bovendien weten we dan wie er bij de nieuwe functie moet worden betrokken en wie zeker niet.

 

Governance en excessen

Want naast een data science strategie vraag adequate governance om een organisatie die in staat is om domeinkennis en expertise uit het veld te kunnen combineren met data. Dat vereist het in kunnen schatten van 'wat kan' en 'wat niet'. En daarvoor heb je een groot deel van de 'oude' organisatie nodig. Lukt dat, dan is de 'data driven organisatie' een feit. Lukt het niet dan kun je wachten op brokken. In dit geval dus een mogelijke blootstelling van alle financiele data van alle 11 miljoen belastingplichtige burgers en 2 miljoen bedrijven. Een branchevreemde data scientist is als een kernfysicus die in experimenten exotische (en daarmee ook potentieel gevaarlijke) toepassingen verzint. Wanneer een organisatie niet stuurt op de doelstellingen en dus data science strategie dan neemt de kans op excessen toe.

 

Data science is veelmeer dan technologie

Ervaringsdeskundigen weten al lang dat data science veelmeer is dat het toepassen van moderne technologie op grote hoeveelheden data. Er zijn een aantal belangrijke voorwaarden voor succes. In de eerste plaats gaat het om een visie op hoe data en data technologie tot waarde kunnen worden gebracht. Vervolgens gaat het om de vraag hoe je deze visie organisatorisch wilt realiseren. Pas dan ontstaat een kader waarin data en technologie gericht kunnen worden ingezet. Zo kunnen excessen worden voorkomen en wordt waarde gecreëerd voor de organisatie. Precies deze stappen lijken bij de Belastingdienst te zijn overgeslagen.

 

Zembla

De door Zembla belichtte overtreding van wetgeving is natuurlijk een stuk spannender. Vanuit het credo ‘voorkomen is beter dan genezen’ blijft het jammer dat het goed toepassen van data science in organisaties in de uitzending is onderbelicht.

 

Bron: Business Data Science Leergang Radboud Management Academy http://www.ru.nl/rma/leergangen/bds/

Auteurs: Alex Aalberts / Egbert Philips

Rabobank investeert in drie BI-start-ups

5710589Het Rabo Pre-Seed Fund financiert in de drie business intelligence (bi)-start-ups Bolas, LeanLibrary en uCrowds. Zij zijn aangesloten bij UtrechtInc. Die start-up-incubator beheert het investeringsfonds namens Rabobank Utrecht en de Universiteit Utrecht. Iedere start-up ontvangt een lening van achttienduizend euro.

De drie start-ups hebben de eerste vier maanden bij UtrechtInc afgerond. Tijdens de zogenaamde Demo Day presenteerden zij hun voortgang en toekomststrategieën aan een onafhankelijke jury. Die bepaalt welke deelnemers bij de Utrechtse incubator morgen blijven voor het vervolgprogramma, de zogenaamde build fase. Daarnaast krijgen zij toegang tot een lening van achttienduizend euro bij het Rabo Pre-Seed Fund.

Tijdens de build fase moeten de start-ups doorgroeien tot een scale-up. Dat houdt in dat zij een omzet boven de één miljoen euro moeten realiseren. Daarna ‘vliegen ze uit’ bij de incubator. Tijdens deze (onbepaalde) periode krijgen deelnemers toegang tot onder meer huisvesting, een persoonlijke coach, netwerken, onderwijsmogelijkheden, experts, klanten en advies. Bovendien kunnen ze wederom pitchen voor een extra financiering van vijftigduizend euro.

UtrechtInc

UtrechtInc is gevestigd op het Utrecht Science Park en heeft momenteel dertig start-ups in huis. Gemiddeld blijven de startende ondernemingen zo’n twee jaar bij de incubator in huis. Het bedrijf claimt 150 start-ups te hebben ondersteund.

De BI-start-ups          

  • Bolas: Biedt een projecttool waarmee studenten de meest relevante en betrouwbare bronnen uit Google en databanken filteren, bewaren en delen.
  • LeanLibrary: Levert digitale dienstverlening voor (universiteits)bibliotheken om gebruikers snel en gemakkelijk toegang te bieden tot databases met wetenschappelijk materiaal.
  • uCrowds: Creëert simulaties waarmee je kunt zien hoe mensenmassa's zich gaan gedragen op een bepaald terrein. Om zo potentieel gevaarlijke situaties op bijvoorbeeld festivals te analyseren en voorkomen.

Source: computable.nl, 23 januari 2017

Business Intelligence

predictive analytics healthcare
juli 17, 2019 2

4 benefits of predictive analytics improving healthcare

4 benefits of predictive analytics improving healthcare There are so many wonderful ways predictive analytics will improve… Lees meer

Market Intelligence

Machine learning
juli 16, 2019 4

What is Machine Learning? And which are the best practices?

What is Machine Learning? And which are the best practices? As machine learning continues to address common use cases it is… Lees meer

Competitive Intelligence

market intelligence sales
juli 17, 2019 3

Why investing in MI is key to your sales performance

Why investing in MI is key to your sales performance In the age of data, choosing not to invest in a quality market intelligence… Lees meer

Intelligente Organisatie