Market Intelligence online retail Nederland

Bol.com zonder twijfel de grootste online marktplaats van Nederland

Bol.com is zonder enige twijfel de populairste marktplaats voor de Nederlandse online shopper. De ‘komst van Amazon’ lijkt vooralsnog een hype. Men koopt vooralsnog liever bij Wish dan bij de Amerikaanse gigant.

Ook vindt men dat bol.com, in vergelijking met andere marketplaces, het beste bij hem past en de Nederlandse shopper vertrouwt bol.com het meest. Amazon is bij de Nederlander het minst in trek op vrijwel alle fronten.

Dat blijkt uit de MarketPlace Monitor van marketplace specialist Maze-One in samenwerking met Marketing Research & Analytics Bureau MeMo2. Het onderzoek zal iedere drie maanden worden herhaald om veranderingen te kunnen signaleren en duiden.

Tim van der Bilt, managing director Maze-One, stelt: 'Het verbaast me niets dat bol.com zo’n sterke positie in Nederland heeft. Daar hebben ze jarenlang keihard voor gewerkt. Ook is het interessant om te zien dat Amazon als duur gezien wordt terwijl productvergelijkers andere informatie geven'.

Veel webwinkels en retailers doorlopen momenteel een fase van twijfel en heroriëntatie op de markt. Het was tot nu toe niet zo makkelijk om met een paar muisklikken landelijk bereik te kopen op websites waar de bezoeker in een koopstemming is. Dan gaat het niet om een prikbordsite als Marktplaats.nl maar platformen als bol.com, Wehkamp, Zalando en Amazon, AliExpress, VidaXL en Wish. Winkeliers kunnen daar makkelijk hun spullen in de schappen leggen. Ze betalen enkel een commissie wanneer ze een verkoop realiseren. En eventueel wat reclamegeld om hun zichtbaarheid te vergroten.

Online handelaren profiteren van het grote bereik, en als ze willen zelfs van fulfillment en logistieke afhandeling, maar de kopers zijn niet hun klant. Het zijn klanten van het verkopende platform. Partijen als bol.com en Amazon bouwen de klantrelatie op, niet de winkelier. Velen bezinnen zich daarom op een marktplaatsstrategie. Daarbij klinken vragen als: ‘Welk deel en hoeveel van mijn assortiment zet ik tegen welke prijs elders online?’, ‘Hoe sterk moet ik mijn merknaam laden?’, maar ook: ‘Wil ik internationaal actief zijn?’.

De Marketplace Monitor laat zien dat twee derde van de Nederlandse consumenten bol.com het meest aansprekend vindt. De grote bekendheid van bol.com maakt het platform het meest geliefd. Daarnaast geniet bol.com het meeste vertrouwen als het gaat om de bezorging van het bestelde pakketje. Bij Coolblue ligt de bekendheid en het vertrouwen lager, maar het eveneens Nederlandse platform staat wel op een tweede plaats.

Amazon heeft zich nooit iets aangetrokken van de dynamiek op de Nederlands markt. Het trekt zijn eigen plan. De website Amazon.nl bestaat wel, al sinds 2014. Daar liggen enkel boeken. De e-tailgigant kiest er echter voor om de Nederlandse consument vanuit Duitsland te bewerken. Steeds een beetje meer. Eerst met gratis beschikbaarheid voor Nederland (2009), later met een Nederlandstalige website (2016) en daarna bijvoorbeeld met iDeal als betaaloptie en de introductie van Prime-diensten (2017).

Qua bereik is bol.com de grootste Nederlandse site. Drie kwart van de Nederlanders komt er minimaal een keer per maand. Volgens directeur Huub Vermeulen is het binnen twee jaar primair een handelsplatform voor derden en geen pure webwinkel meer.

Cijfers van marktonderzoeker GfK laten zien dat Amazon een maandelijks bereik heeft 21,9% van de Nederlandse populatie van dertien jaar en ouder. Ter vergelijking: het bereik van Libelle.nl is 21,5%, dat van Startpagina.nl 22,3% en dat van Bing.com 31,2%. Amazon is net iets groter dan de SBS-zenders van Talpa en de Volkskrant.

Auteur: Erwin Boogert

Bron: Emerce