Onboarding anno 2022: digitaal en toch persoonlijk
Veel werk maar niet de mensen om het werk op te pakken. Voor veel bedrijven is het huidige tekort aan personeel inmiddels een echte uitdaging. En het mes snijdt aan twee kanten. Het is niet alleen een uitdaging om personeel aan te trekken, ook het behouden van medewerkers is niet zo makkelijk als een paar jaar geleden. Volgens het CBS zijn er meer vacatures dan werklozen, de medewerker verkeert in een luxepositie. En dat is terug te zien in de cijfers. Afhankelijk van welk onderzoek je erbij pakt is het percentage medewerkers dat erover denkt over te stappen naar een nieuwe werkgever ergens tussen de 40 en 60 procent.
Helaas is er niet één simpele oplossing voor dit probleem. Veel bedrijven steken al veel energie in het aantrekken van nieuwe medewerkers. Maar wat als je dan eindelijk de juiste medewerker hebt gevonden? Gallup concludeert uit eigen onderzoek dat slechts 12% van de medewerkers hun onboarding een voldoende geeft. En dat terwijl het zo belangrijk is! Een survey door Glassdoor laat ons zien dat bij een effectieve onboarding 91% van de nieuwe medewerkers zich sterk verbonden voelt met de werkgever.
Digital Experience & Onboarding
De opkomst van hybride werken heeft deze taak eigenlijk nog een stukje complexer gemaakt. Een rondleiding door jouw te gekke pand met in-house barista, topklasse kantine en hippe zitzakken is al lang niet meer voldoende. Zeker nu medewerkers meer dan de helft van de tijd vanuit hun eigen huis in aanraking komen met jouw bedrijf.
De eerste dagen, op kantoor of digitaal, zijn de eerste kennismaking tussen de enthousiaste starter en jouw bedrijf. Dit enthousiasme wil je natuurlijk niet dempen door de medewerker te bedelven onder een bak papierwerk of hem maar te laten zwemmen vanuit huis op zoek naar de juiste tools, collega’s en de connectie met jouw bedrijf. Een sterke digitale onboarding kan hier een belangrijke rol in spelen. Maar waar moet je op letten?
Een persoonlijke ervaring
Je kunt je digitale onboarding natuurlijk zo inrichten dat de medewerker een aantal digitale processen doorloopt en daarna klaar is. Dit is echter een gemiste kans! Zorg vanaf de start voor een persoonlijke ervaring! Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een digitale tool die de medewerker door de onboarding heen helpt. Wanneer je de medewerker persoonlijk aanspreekt, de informatie afstemt op de rol of de toekomstige afdeling van de medewerker en ook sociale componenten toevoegt, voelt dit al een stuk beter. Denk bijvoorbeeld aan een leuk digitaal kennismakingsspel, een video waarin teamleden zich voorstellen of een moment waarop je jezelf digitaal kunt voorstellen aan de organisatie.
Interessante content
Natuurlijk kun je niet altijd om een aantal documenten heen. Maar na het doorlezen van het 80 pagina’s tellende medewerkershandboek, is de nieuwe medewerker misschien wel toe aan iets laagdrempeligs. Die visie en missie kunnen ook worden uitgelegd met behulp van een leuke infographic of een video van de directie.
Automatiseer de ervaring
Digitale en automatische onboarding processen maken het leven een stuk makkelijker. Geen documenten printen en tekenen, geen losse mailtjes met taken en geen zoektocht naar de juiste trainingen of personen voor de goedkeuring van je laptop. Een geautomatiseerd proces maakt het leven een stuk makkelijker, en leuker!
Kijk verder dan de eerste week
Een sterke onboarding gaat verder dan de eerste dag of week. Sterker nog, die is allang begonnen op het moment dat de medewerker zijn eerste dag heeft. De onboarding stopt ook niet na de eerste week. Plan ook eens een evaluatie of stuur na de eerste maand eens een berichtje. Deze persoonlijke aandacht geeft aan dat je het écht belangrijk vindt dat de medewerker zijn rol gaat vinden in jouw organisatie.
Bron: Managementbase