Nederlandse TV markt

Krimp Nederlandse TV markt houdt aan in eerste maanden van 2020

De Nederlandse televisiemarkt blijft krimpen. Het totale aantal abonnees daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met 24.000, ofwel 0,6 procent op jaarbasis tot 7,35 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

De stopzetting van analoge tv-diensten door Ziggo en een groeiend aantal zogenoemde ‘cord nevers’, ongeïnteresseerd in een traditioneel tv-abonnement, zal leiden tot minder abonnees, voorspelt Telecompaper. De omzet zal misschien nog enigszins stijgen, doordat prijsverhogingen en inflatiecorrecties de omzetdaling door het lagere aantal abonnees compenseert.

De KPN Groep verloor de meeste abonnees in het eerste kwartaal van 2020: 18.000. Het gaat om het vierde opeenvolgende kwartaal van daling in het aantal tv-abonnees voor de aanbieder.

Vooral videodiensten via DSL lieten voor het eerst een daling zien in het aantal abonnees, naast een verdere daling voor kabel, satelliet en DTT (ether-tv). Mogelijk is dit te wijten aan de geleidelijke stopzetting van het goedkope merk Telfort door KPN en de migratie van consumenten naar tv via glasvezelnetwerken.

Ook de belangrijkste concurrent Ziggo verloor trouwens klanten, maar in een lager tempo. Ziggo hield zijn marktaandeel het afgelopen jaar stabiel op ruim 52 procent.

Canal Digitaal, onlangs overgenomen door Canal Plus, blijft nummer 3 in de Nederlandse tv-markt met een stabiel aandeel van iets meer dan 4 procent.

Het marktonderzoeksbureau uit Houten verwacht een verdere daling over het hele jaar 2020 als gevolg van de stopzetting van analoge kabeldiensten.

Bron: Emerce