Zelfrijdende auto toekomst-geschiedenis

Wie ooit Grand Theft Auto (GTA) heeft gespeeld, weet dat de game niet is gemaakt om je aan de regels te houden. Toch kan GTA volgens onderzoekers van de Technische Universiteit Darmstadt een kunstmatige intelligentie helpen om te leren door het verkeer te rijden. Dat schrijft het universiteitsmagazine van MIT, Technology Review.

Onderzoekers gebruiken het spel daarom ook om algoritmes te leren hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen. Volgens de universiteit is de realistische wereld van computerspelletjes zoals GTA heel erg geschikt om de echte wereld beter te begrijpen. Virtuele werelden worden al gebruikt om data aan algoritmes te geven, maar door games te gebruiken hoeven die werelden niet specifiek gecreëerd te worden.

Het leren rijden in Grand Theft Auto werkt ongeveer gelijk als in de echte wereld. Voor zelfrijdende auto’s worden objecten en mensen, zoals voetgangers, gelabeld. Die labels kunnen aan het algoritme, waardoor die in staat is om in zowel de echte wereld als de videogame onderscheid te maken tussen verschillende voorwerpen of medeweggebruikers.

Het is niet de eerste keer dat kunstmatige intelligentie wordt ingezet om computerspelletjes te spelen. Zo werkte onderzoekers al aan een slimme Mario en wordt Minecraft voor eenzelfde doeleinde gebruikt als GTA. Microsoft gebruikt de virtuele wereld namelijk om personages te leren hoe ze zich door de omgeving moeten manoeuvreren. De kennis die wordt opgedaan kan later gebruikt worden om robots in de echte wereld soortgelijke obstakels te laten overwinnen.

Bron: numrush.nl, 12 september 2016

 

Deel dit artikel

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn