Uit onderzoek van Forrester in opdracht van Xerox komt naar voren dat bijna driekwart van de Europese ondernemingen veel rendement verwacht van Big Data en analytics.

big-data-1

Voor het onderzoek werden gesprekken gevoerd met 330 senior business- (CEO, HR, Finance en Marketing) en IT-beslissers in Retail, Hightech, industriële en financiële dienstverlenende organisaties in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Forrester concludeert dat 74 procent van de West-Europese bedrijven verwacht door inzichten verkregen met big data een return on investment (ROI) te realiseren binnen 12 maanden na implementatie. Meer dan de helft (56 procent) ervaart momenteel al de voordelen van big data.ondernemingen veel rendement verwacht van Big Data en analytics.

Niet van een leien dakje
Het simpelweg aanschaffen van een analysepakket voor grote hoeveelheden data is echter niet voldoende. Slechte datakwaliteit en het gebrek aan expertise belemmeren de transformatie die organisaties kunnen doormaken door met big data te werken. Er zal voldoende gekwalificeerd personeel moeten komen, om ervoor te zorgen dat op de juiste manier met de juiste data wordt gewerkt.

Onderbuikgevoel
Big data is essentieel bij het nemen van beslissingen in 2015: 61 procent van de organisaties zegt beslissingen steeds meer te baseren op data-driven intelligence, dan op factoren zoals onderbuikgevoel, mening of ervaring.

Onjuiste data
Onjuiste data blijken kostbaar: 70 procent van de organisaties heeft nog steeds onjuiste data in hun systemen en 46 procent van de respondenten is van mening dat dit zelfs een negatieve invloed heeft op de bedrijfsvoering.

Veiligheid
Van de respondenten beoordeelt 37 procent gegevensbeveiliging en privacy als de grootste uitdagingen bij het implementeren van big data-strategieën. Nederlandse organisaties zien het gebrek aan toegang tot interne data vanwege technische bottlenecks als grootste uitdaging bij de implementatie van big data (36 procent).

Bron: Automatiseringsgids, 1 mei 2015

 

Deel dit artikel

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn