business intelligence klein bedrijf

Hoe kunt u als klein bedrijf gebruik maken van business intelligence?

Stelt u zich voor dat u geblinddoekt een pen moet zoeken zonder enige hulp of idee waar deze zou kunnen liggen. Dat is min of meer wat u doet wanneer u voor uw bedrijf geen gebruik maakt van data en analyses.

Het belang van business intelligence

Veel kleine bedrijven tasten vaak nog in het duister wanneer het gaat om business intelligence en het efficiënt verkrijgen, analyseren en gebruiken van data. Zij denken vaak dat dit alleen weggelegd is voor grote bedrijven met enorme budgetten. Dit is jammer, omdat zij hierdoor de vele voordelen van business intelligence mislopen! Het gaat hierbij onder andere om de volgende voordelen:

  • Het stelt u in staat betere bedrijfsbeslissingen te maken gebaseerd op duidelijke informatie i.p.v. een onderbuikgevoel
  • Business intelligence geeft u een duidelijk overzicht van uw bedrijf, zodat u direct inzicht krijgt in sterke punten van uw organisatie en de knelpunten.
  • Met business intelligence kunt u een beter idee krijgen in het gedrag van (potentiële) klanten en patronen hierin. Met deze informatie kunt u zorgen voor meer tevreden klanten.
  • Business intelligence helpt uw werknemers effectiever te werk te gaan en dus de productiviteit te verbeteren. Hierdoor blijft uw bedrijf competitief!
  • Haal meer omzet en verlaag uw kosten door middel van een beter inzicht in de sales- en bedrijfsprocessen.

Samengevat zorgt business intelligence dus voor meer omzet, lagere kosten, tevredenere klanten en blijer, effectiever personeel. Redenen genoeg om serieus na te denken over het inzetten van meer data, analytics en business intelligence.

Waar begint u?

Ik hoor u denken “Heel leuk en aardig, maar hoe begin ik met het inzetten van business intelligence?”.

Ten eerste is het belangrijk om één duidelijk doel te stellen voor uw organisatie met de daarbij behorende KPIs (key performance indicators) die voor u relevant zijn. Gezien de veelzijdigheid van business intelligence kan het verleidelijk zijn om dit op alle vlakken van uw bedrijf te implementeren om zo alle hierboven genoemde voordelen te behalen. Dit is een beginnersfout vanwege de complexiteit van business intelligence. U kunt het beste met één specifiek onderdeel beginnen en uitbreiden zodra dat proces goed verloopt.

Als bedrijf heeft u de volgende 3 dingen nodig:

  • Uitstekende databronnen
  • Een business intelligence systeem
  • Menselijke kennis

Allereerst is het belangrijk dat u de juiste data verzamelt. Denk hierbij aan website data van Google Analytics, financiële overzichten vanuit uw boekhoudsysteem, klantinformatie vanuit het CRM, marketing en sales informatie of een database van uw bedrijf. Zonder betrouwbare data heeft business intelligence geen zin.

Welk business intelligence systeem past bij u?

Afhankelijk van uw bedrijf en capaciteiten zijn er enkele mogelijkheden beschikbaar. Indien u het budget en de mensen heeft kunt u het hele business intelligence proces in-house regelen. Dit is vooral weggelegd voor middelgrote tot grote bedrijven.

Voor kleinere tot middelgrote bedrijven moet u over het algemeen kijken naar een SaaS (Software as a Service) oplossing. Deze zijn gemaakt met het oog op een simpele integratie met uw databronnen. Deze tools maken het vaak sneller, makkelijker en goedkoper om inzicht te krijgen in uw bedrijf. Ze zijn vaak minder flexibel en robuust dan een eigen oplossing, maar voor de meeste bedrijven hebben ze meer dan genoeg functionaliteiten.

Enkele toonaangevende services op het gebied van business intelligence zijn Tableau, Cluvio en de Google Data Studio. Hoogstwaarschijnlijk biedt een van deze services alles wat voor uw bedrijf van belang is.

De menselijke factor van business intelligence

De platformen hierboven maken business intelligence aanzienlijk makkelijker, maar een specialist op dit gebied blijft noodzakelijk. Indien er binnen uw bedrijf ruimte is voor groei, dan is het wellicht een goed idee om iemand op te leiden tot Business Intelligence professional. Dit kunt u onder andere doen door iemand te laten deelnemen aan de schriftelijke cursus Business Intelligence Professional.

Een andere training die wij ten zeerste aanraden op het gebied van business intelligence is Data Science & Business Analytics. Met deze training leert u of een van uw collega’s om complexe data te interpreteren en deze te vertalen naar nieuwe ideeën en innovaties. Door deze kennis in huis te halen zorgt u ervoor dat uw bedrijf de concurrentie een stap voor kan blijven door slimmer te werk te gaan en betere beslissingen te maken.

Bron: IMF Academy